
Kompetencje miękkie to jeden z niewielu obszarów, z którymi technologia nie będzie w stanie konkurować (a na pewno nie nastąpi to szybko), mają one kluczowe znaczenie dla funkcjonowania na rynku pracy, czy też po prostu do życia w społecznościach. Z roku na rok widzimy galopujące tempo innowacji, rozwoju technologicznego, ale warto na chwilę się zatrzymać, aby dostrzec, zrozumieć to co jest wyjątkowo nasze, m.in.: zdolności rozumienia siebie, ludzkich zachowań czy kreatywnego rozwiązywania problemów w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb, takich jak bezpieczeństwo, satysfakcja, czy poczucie więzi (które są w nas zakorzenione).
Jak uczyć się nowych kompetencji?
Uczyć się przez doświadczanie. Głównym autorem prac o tej tematyce jest David Kolb, opisuje on 4 etapy: konkretne doświadczenie (działanie, odczuwanie), refleksję i obserwację (myślenie, przyglądanie się ), tworzenie abstrakcyjnych hipotez (nadawanie sensu, podsumowywanie doświadczenia) oraz testowanie nowych sytuacji (tworzenie i eksperymentowanie).
Świat niepewności i zmienności, w którym przyszło nam żyć, wymaga nowego podejścia do rozwoju kompetencji miękkich i prowadzenia biznesu. Osobiste poszukiwania warto zacząć od zrozumienia czterech przenikających się ról, w których przyszło nam zawodowo i prywatnie funkcjonować tj. roli Wizjonera, Architekta, Coacha i Katalizatora.
Zaczynając od Wizjonera, warto powiedzieć, że nie chodzi tu o charyzmatycznego mówcę, a bardziej o czerpiącego z różnorodności, kompetencji zespołów i osób, Lidera, Człowieka. Wizjoner jako członek zespołu, jako członek społeczności słucha, obserwuje i skupia się wokół najważniejszego pytania „DLACZEGO” (dlaczego coś robimy). Gdy znamy nasze DLACZEGO (osobiste i biznesowe) możemy zaskakiwać rzeczywistość nawet wtedy gdy zmienia się ona dynamicznie. Wizjoner widzi, pokazuje cel, a nie drogi jakimi do niego dotrze.
Ale Wizjoner potrzebuje Architekta, zwinnego konstruktora projektującego z modułów. Architekt tworzy klarowne role i zwinne zespoły tak, aby w czasie zmian, przebudować i zmieniać, ale nie burzyć i tworzyć od początku. Architekt korzysta z WYBORU. Wybór znajduje się pomiędzy bodźcem popychającym nas do działania a reakcją. To tam mieści się nasz wpływ na przyszłość i co najważniejsze to tam znajdują się odpowiedzi na pytania dotyczące osobistych sposobów reakcji. Architekt działa w zgodzie z celem wynikającym z wizji, a szukając dróg do jego realizacji eksperymentuje, próbuje i sprawdza.
Żeby ta droga do celu była efektywna warto zrozumieć rolę Coacha, dającego przestrzeń do podejmowania decyzji, nowych wyzwań, prowadzenia nowych projektów. Coach inspiruje do zdobywania nowych umiejętności. To tutaj „stary świat” przekonań i stereotypów zastępowany jest umiejętnością przyglądania się sytuacjom z różnych perspektyw. To tutaj rozwija się komponent samodzielności jednostek, zespołów, który wzmacnia poszukiwanie synergii w działaniu, podejmowaniu decyzji.
Ale to wszystko nie byłoby możliwe gdyby nie równowaga, o którą należy zadbać. Trudne i bardzo kosztowne zdrowotnie, a czasami wręcz niemożliwe jest zarządzanie zespołem lub organizacją jeżeli nie zadbasz o siebie, jeżeli nie zrozumiesz siebie. Zarządzanie sobą to sposób w jaki zarządzasz swoją osobistą energią, swoimi emocjami w ciągu dnia, jak dbasz o zdrowie fizyczne, jak dbasz o zdrowie mentalne. Może brzmi to banalnie, ale w dobie naszych czasów musimy na nowo nauczyć się być po prostu ludźmi i nie popadać w obsesję na punkcie maksymalizacji wszystkiego i osiągania wyników od razu, na już.
Zatem KATALIZATOR to dbałość o zasoby (własne i innych, żyjących z nami, wokół nas ). To świat autentyczności, który tworzy bezpieczne środowisko do realizacji zawodowych i osobistych aspiracji. To środowisko, w którym ludzie wnoszą do pracy zawodowej, do społeczności swoje autentyczne ja, aby pracować w energetyzujący i zrównoważony sposób, z szacunkiem do siebie, do innych, do różnorodności.
Składowe kompetencji miękkich to m.in. :
asertywność, autoprezentacja, budowanie relacji, dążenie do osiągania rezultatów, gotowość do uczenia się, inteligencja emocjonalna , komunikatywność, samodzielność, aktywne słuchanie, współpraca w zespole, wywieranie wpływu itd.
A na pytanie dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie, odpowiadamy:
To co wyróżnia firmy na tle innych to efektywność nie będąca jedynie wynikiem biznesowego know how, ale wynikająca przede wszystkim z uważności oraz umiejętności inspirowania i pobudzania do kreatywności. Wszystko co może nas trwale odróżnić mieści się tylko i aż w… Człowieku, w nas samych.
Autorzy: Mariola Anoszczenko i Tomasz Wróblewski, Pills Of Skills, prowadzący Coaching Menedżerski w DIMAQ.
Mariola Anoszczenko i Tomasz Wróblewski odpowiadają na pytania uczestników DIMAQ Voice Online #25 po swoim wystąpieniu na temat wdrażania rozwoju kompetencji miękkich z perspektywy pracownika oraz pracodawcy.
Kamila: Na jakim etapie kariery kompetencje miękkie zaczynają mieć większe znaczenie od tych twardych?
Kompetencje twarde to „know how” biznesowy – wiedza o usłudze, produkcie, rynku, trendach, itp. Kompetencje miękkie odpowiadają za efektywność wykorzystania naszego know how. Rozwój obu tych obszarów powinien być procesem równoległym. Do rozwoju kompetencji warto więc podejść holistycznie i rozwijać te, których w danym momencie potrzebujemy. Warto korzystać z narzędzi coachingowwych, w zakresie rozwijania empatii, wspierania w definiowaniu wartości i potrzeb, oraz łamiąc schematy kreatywnie poszukiwać dróg prowadzących do realizacji osobistych, czy też biznesowych celów.
Magdalena: Jakie są główne „triggery” zmian dotyczących kompetencji miękkich? Pandemia jest pewnie jednym z nich, ale co jeszcze?
Poza, miejmy nadzieję, tylko okresowymi jak pandemia istnieją inne np. rozwój sztucznej inteligencji (AI), szybki rozwój technologii, mobilność, cyfryzacja, roboty i automatyzacja pracy, praca online, zmiany klimatyczne i ich wpływ na ekonomię, zmieniające się przepisy prawne i podatkowe oraz ich nieprzewidywalność.
To wszystko powoduje, że warto nasze dziś traktować jako naszą przyszłość i rozwijać kompetencje future literacy, korzystać z narzędzi coachingowych np. w formule desing thinking!
Joanna: Czy istnieje top 5 kompetencji aktualnie pożądanych przez rekruterów?
Wśród kompetencji przyszłości, wskazanych w Raporcie Future Institute znalazły się takie cechy jak: zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność (rozumiana bardzo szeroko jako domena nie tylko dziedzin artystycznych ale i technologicznych), abstrakcyjne myślenie łączące różne części naszego doświadczenia, umiejętność dzielenia się wiedzą z innymi, umiejętność współpracy z innymi czy nastawienie na rozwiązywanie problemów. Z raportu wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat ankietowani chcą przede wszystkim rozwijać aktywne uczenie się, czyli rozumienie wpływu nowych informacji na bieżącą wiedzę i umiejętności, rozwiązywanie problemów oraz podejmowanie decyzji. Następne w kolejności są: umiejętność dzielenia się wiedzą, przedsiębiorczość, kreatywność, umiejętności cyfrowe, design thinking i współpraca z innymi osobami.
Olga: Które umiejętności miękkie są najbardziej wartościowe w branży reklamowej?
Niezależnie od branży warto pracować nad: kreatywnością, twórczością, umiejętnością kooperacji, rozumieniem ludzkich zachowań, wysoko rozwiniętą empatią, potrzebą samorozwoju. Mieć świadomość swoich mocnych i słabych stron, posiadać umiejętność zarządzania swoim czasem, rozwijać komunikatywność, a do tego wysokie kwalifikacje specjalistów z kategorii STEM (z ang. science, technology, engineering, math).
Marta: Na jakiego typu kurs postawić, jeśli chcemy poprawić naszą wydajność poprzez umiejętność pracy zespołowej i budowania relacji w zespole?
Nasze doświadczenia jako coachów i trenerów pracujących na co dzień z biznesem wskazują, że najskuteczniejsze jest korzystanie z pracy coachingowej i związanych z tym narzędzi oraz budowanie kultury feedbacku w firmie. Pamiętając, że FEEDBACK to nie tylko informacja zwrotna. To kultura organizacyjna oparta na wartościach, skoncentrowana na realizacji celów z poszanowaniem różnorodności, zwinnością podejmowania decyzji, zbudowana na fundamencie zaufania, motywująca i doceniająca pracownika niezależnie od jego roli czy funkcji w organizacji. To kultura dająca przestrzeń do rozwoju. To zespół z ikrą. Zwinne organizacje przesiąknięte są kulturą feedbacku i umiejętnie z niego korzystają, wykorzystując potencjał drzemiący w każdym z jej pracowników, szybko reagując na zmieniające się warunki.
Weronika: Jak najefektywniej zdobywać kompetencje w przyszłości? Szczególnie w obszarze miękkim, gdzie zmiany zachodzą dość długo? Czy są jakieś sposoby na przyspieszenie wdrażania?
Z naszej pracy warsztatowej z klientami wynika, że zdecydowanie warto zadbać o osobistą równowagę oraz o budowę rezyliencji w szerokim ujęciu. Każdy człowiek ma trzy podstawowe potrzeby: bezpieczeństwo, satysfakcja, więzi. Swoje potrzeby zaspokajamy na cztery główne sposoby – poprzez: rozpoznawanie, co jest prawdziwe, zapewnienie sobie niezbędnych zasobów, regulowanie myśli, uczuć i działań oraz umiejętne odnoszenie się do innych i do świata. Zestawiając te cztery sposoby z występującymi u wszystkich ludzi trzema potrzebami, otrzymujemy 12 podstawowych sił wewnętrznych, które powinniśmy jako ludzie rozwijać, a przede wszystkim się nimi zaopiekować.
12 sił wewnętrznych: współczucie, uważność, uczenie się, siła charakteru, wdzięczność, wiara w siebie, spokój, motywacja, bliskość, odwaga, aspiracja, szczodrość.
Magdalena: Czy umiejętności miękkie można rozpatrywać w kontekście ponadczasowym, gdzie wiemy, że czekają nas dynamiczne zmiany na przestrzeni kolejnych dekad?
Tak, kompetencje miękkie są ponadczasowe. Są odpowiedzią zarówno na tu i teraz, jak i na przyszłość. W obecnym świecie przestają działać zachowania schematyczne. Co jeżeli przyszłość jest już dzisiaj? Zrozumienie naszych dzisiejszych działań i jaki wpływ ma na nie nasze wyobrażenie przyszłości wymaga rozwijania kompetencji „future literacy”. Ta kompetencja wzmacnia naszą wyobraźnię, kreatywne myślenie a w miarę pojawiania się zmian zwiększa zdolność do reagowania, kreowania nowych rozwiązań, pisania nowych scenariuszy i daje nam poczucie sprawczości.
Joanna: Od czego zacząć, wprowadzanie w organizacji większego nacisku na rozwój w tym obszarze? Od siebie?
Zmieniajmy najpierw siebie. Metodą małych lecz konkretnych kroków można budować silne, efektywne, zaangażowane organizacje, firmy. Nasz Program „5 Filarów Lidera” daje wiedzę, inspiruje i pokazuje skuteczne narzędzia jak można to zrobić. Zapraszamy (PillsofSkills.pl)
Katarzyna: Czy test Gallupa pomoże w weryfikacji kompetencji miękkich?
Ankieta Gallup jest jednym z narzędzi, do poznania swoich mocnych słabych stron i jak najbardziej z wynikami można pracować (przy wsparciu akredytowanego coacha znającego metodykę pracy z klientem w zakresie wykorzystanego narzędzia) i rozwijać to co jest nam potrzebne na co dzień, wzmacniać to czego potrzebujemy. Natomiast jest wiele narzędzi m.in. RSM, 16 personalities, Eneagram czy Facet5, ale ich wybór w powinien być uwarunkowany konkretnymi potrzebami, a decyzja o doborze konkretnego narzędzia powinniśmy podjąć po zapoznaniu się z dostępnymi możliwościami 😉
Rafał: W jaki sposób przełożony może pracować nad kompetencjami miękkimi pracowników? Czy są jakieś ćwiczenia, które można rozłożyć w czasie, aby je ciągle nadbudowywać?
Jednym z takich narzędzi może okazać się feedback. Zajrzyj do tego artykułu, aby przeczytać więcej o feedbacku >
Marta: Jaki rodzaj kursów wybrać dla całego działu kreatywnego? Czy lepiej sprawdzą się tu zajęcia grupowe czy indywidualne?
Na początku warto zdefiniować czego konkretnie potrzebuje zespół, postawić diagnozę o następnie zaproponować coś uszytego na miarę potrzeb indywidualnych i zespołowych, W Pillsach mamy coś takiego jak „Program szyty na miarę”.
Jeśli chcesz odkryć pełnię swoich możliwości, zapraszamy na Coaching menedżerski prowadzony przez autorów artykułu. Sprawdź możliwości dofinansowania nawet do 80%. Szczegółowe informacje tutaj:


