Pod koniec czerwca, w ostatnim przed wakacjami spotkaniu DIMAQ Voice Online, gościliśmy ekspertów z firmy ad-techowej Caroda – zajmującej się optymalizacją reklam dla wydawców, skoncentrowaną na reklamie wideo.

W swojej prezentacji pt. „Globalne trendy w reklamie wideo z perspektywy firmy AdTech” eksperci Roman Mura i Barbara Krulich Woźnica przedstawili trendy w reklamie wideo w różnych krajach Europy. Zapraszamy do zapoznania się z  artykułem opierającym się na wspomnianej prezentacji i wyjaśniającym różne podejścia

Ekosystem reklamowy w środowisku online jest bardzo złożony. Są w nim wydawcy, reklamodawcy, klienci końcowi i dostawcy rozwiązań technologicznych. Jako dostawca technologii, Caroda specjalizuje się w reklamie wideo. Śledzi najnowsze trendy i odpowiednio rozwija rozwiązania reklamy wideo Instream, Outstream oraz DOOH dla wydawców i reklamodawców. 

3 główne trendy w reklamie wideo

Na podstawie swoich doświadczeń Caroda wyróżnia 3 główne trendy w reklamie wideo w regionach, w których jest najbardziej aktywna: Instream heavy, Outstream for programmatic oraz Onestream. 

Uważamy, że Instream heavy jest najbardziej konserwatywnym podejściem. Częstym problemem jest tu brak wysokiej jakości treści wideo. Instream to po prostu dominujący format, z często sztucznie tworzonymi placementami, tylko po to by zwiększyć powierzchnię reklamową. W tych regionach rzadko w systemach reklamowych można znaleźć format Outstream.

Outstream dla programmatic to powszechny trend w Czechach, na Słowacji i w krajach skandynawskich. W tym przypadku format outstream jest powszechnie dostępny w systemach reklamowych w otwartych aukcjach RTB i jako private deals. Ich rozmieszczenie jest wtedy przeważnie takie samo jak w przypadku Instreamu. Caroda upodobała sobie ten format i ma w swoim portfolio wiele wariantów, które przynoszą świetne efekty zarówno wydawcom, jak i reklamodawcom jak np. Outstream Carousel.

Outstream Carousel – na czym polega?


Jego główną zaletą jest to, że na jednej pozycji reklamowej można jednocześnie odtwarzać kilka reklam wideo, ponieważ spoty reklamowe są wyświetlane jeden po drugim w tzw. karuzeli. Ta funkcjonalność generuje wyższe obroty dla wydawcy. Według danych firmy Caroda, jest to wzrost o 45% w porównaniu ze standardowym formatem Outstream, który oferuje firma. Jednak również reklamodawcy uzyskują korzyści z tego rozwiązania. Płacą tylko za jedną emisję, nawet jeśli ich reklama jest wielokrotnie odtwarzana w Outstream Carousel. Wspomniany format zazwyczaj automatycznie powtarza reklamę, co ma również pozytywny wpływ na brand awareness marki reklamodawcy. Jak podaje firma, porównanie danych ze standardowym formatem Outstream pokazuje, że Carousel osiąga o 48% wyższy współczynnik interakcji.  

„Istnieje wiele formatów, z których wydawcy mogą korzystać. Z każdym nowym formatem, który wprowadzamy, zwiększamy skuteczność reklamy wideo. Przykładem tego jest Carousel. Ponadto gwarantujemy zgodność z normami IAB. Dzięki tym standardom wydawca jest wiarygodny dla reklamodawcy, a reklamodawca wie, że nie traci swoich pieniędzy” – wyjaśnia Roman Mura, CEO Caroda.

Onestream nowym trendem w regionie DACH

Niewątpliwie ciekawym nowym trendem, który pojawił się po raz pierwszy w regionie DACH jest  Onestream. Zasadniczo chodzi o to, że w ramach jednej platformy (takiej jak np. Caroda) można sprzedawać i kupować wiele mediów np. klasyczną reklamę internetową w przeglądarce internetowej, reklamę audio czy programatycznie zakupić reklamy w przestrzeni out of home. Model cenowy odpowiada wówczas jednostce, w której naliczany jest koszt za zrealizowane wyświetlenie do końca materiału wideo (Cost per completed View). Według naszych obliczeń, dla tego samego budżetu, możemy uzyskać 50% niższy koszt za CPCV, jeśli zamiast kupować tylko instream, kupujemy mix instream, outstream i DOOH pozycji reklamowych w tym samym czasie. 

„Ten trend jest nowy i rewolucyjny. Obecnie wdrażamy to rozwiązanie u niektórych klientów i mamy nadzieję, że w najbliższych latach stanie się ono rzeczywistością na dużą skalę. Biorąc pod uwagę trudne czasy, w których wszyscy musimy prowadzić działalność, mamy nadzieję, że to rozwiązanie wesprze wydawców i pomoże im zyskać nowe źródła przychodów, a reklamodawcom – większą kontrolę nad jakością kupowanej powierzchni reklamowej.” – mówi Roman Mura, CEO Caroda.

Slajdy użyte w materiale zostały zaczerpnięte z prezentacji „Globalne trendy w reklamie wideo z perspektywy firmy AdTech”.


Autorka: Barbara Krulich Woźnica, Marketing Managerka Caroda Polska.

Barbara od prawie dwudziestu lat mieszka w Czechach i mniej więcej tak długo pracuje w marketingu. Ma doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy i kierowaniu międzynarodowymi zespołami marketingowymi. Pracowała zarówno po stronie klienta, jak i po stronie agencji reklamowych i ma wielkie doświadczenie w B2B marketingu. W ostatnim czasie poznaje bliżej branżę reklamową z perspektywy wydawnictw online.

Najbliższa #32 edycja DIMAQ Voice już 27 września.
Zarejestruj się i weź udział!