Agnieszka Kraińska, Senior Account Manager, Mediafarm była gościem 17 edycji spotkań o digitalu 26 stycznia 2021r. Przedstawiła prezentację „E-szkoła 2020 – porażka czy przygoda?”. W poniższym tekście rozwija wątek badań dotyczących nauczania zdalnego odpowiadając na pytania uczestników zadane na czacie podczas trwania spotkania na żywo.

Badanie „Dzieci w Sieci Multiscreen” stworzyliśmy dla uzupełnienia marketingowej luki w wiedzy dotyczącej dzieci poniżej 7-go roku życia. Najbardziej znane w digital marketingu badanie Mediapanel (dawny Megapanel) Gemius / PBI nie obejmuje najmłodszych konsumentów, bada dzieci od 7-go roku życia.

Jako dom sprzedaży mediów interaktywnych specjalizujący się w kampaniach reklamowych skierowanych do dzieci chcieliśmy jak najprecyzyjniej poznać naszą grupę celową. W badaniu przyglądamy się wyposażeniu gospodarstw domowych w sprzęt pozwalający korzystać z mediów oraz formom spędzania wolnego czasu przez dzieci. Szczególną uwagę poświęcamy gamingowi i video online. W 2020 roku wychodząc naprzeciw branży kinowej przyjrzeliśmy się po raz pierwszy relacji dzieci z tym medium.  Śledzimy zmiany w zainteresowaniu dzieci social mediami,  SVOD oraz e-sportem. Tematem e-szkoły zainteresowaliśmy się w związku z pandemią Covid-19 i jej znaczącym wpływem na wzrost szeroko pojętego zjawiska multiscreeningu wśród najmłodszych.

Podczas DIMAQ VOICE ONLINE #17 zadaliście mi mnóstwo pytań na czacie. Nie sposób odpowiedzieć na wszystkie. Wybrałam te najciekawsze, które mogą zainteresować niejednego odbiorcę:

  • Czy Wasze badanie dotyczy wszystkich uczniów? Jest podzielone na uczniów szkół podstawowych, średnich, studentów?

Badanie Dzieci w Sieci Multiscreen weryfikuje zachowania dzieci w wieku 3-12 lat. Obejmuje zatem najmłodszą grupę uczniów e-szkoły (klasy 1-6 szkoły podstawowej). Pierwsza edycja naszego badania powstawała w czasie funkcjonowania systemu edukacji w Polsce, w którym istniały jeszcze gimnazja. Dzieci od 13-stego roku życia nie tylko mogą już legalnie korzystać z Facebooka i innych social mediów. Obserwujemy wśród nich sporą zmianę w obszarze zainteresowań i konsumowanych w internecie treści. Stają się nastolatkami.

  • Czy podczas badania było robione porównanie dzieci na wsi vs. dzieci z miasta? Ciekawi mnie, jak można wykorzystać wyniki tych badań do geotargetingu.

Struktura próby badawczej była ważona do struktury referencyjnej. Respondenci zostali tak wyselekcjonowani, by wyniki badania można było przypisać do całej populacji Polski, bez podziału na miasta i wsie. Zebrane dane umożliwiają jednak analizy treści na poziome takiego właśnie podziału np. na wieś + mniejsze miasta, średnie miasta oraz duże miasta.

  • Ciekawi mnie jaka jest rzetelność odpowiedzi udzielanych przez dzieci – to są bądź co bądź badania deklaratywne, a dzieci są bardziej podatne na odzwierciedlanie opinii rodziców czy znajomych albo wishful thinking.

Nasze badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na panelu badawczym Zymetria. Respondentami były zaufane gospodarstwa domowe, wyselekcjonowane przez instytut badawczy, w których wychowują się dzieci w badanym przez nas przedziale wiekowym. Sam kwestionariusz podzieliliśmy na część skierowaną do rodziców oraz do dzieci starszych (w wieku 7-12 lat). Pytania w części drugiej nie dotyczyły kwestii drażliwych (takich, które dziecko chciałoby ukryć przed rodzicem), więc nie było powodów dla których miałoby kłamać. Pytaliśmy o fakty z życia. Dodatkowo treść kwestionariusza i ilość zadanych pytań była dostosowana do wieku i potrzeb dziecka. Pytania formułowaliśmy językiem zrozumiałym, najlepszym do komunikacji z najmłodszymi, np. “Pogadajmy chwilę o grach. W jakie rodzaje gier lubisz grać?”. Z dziećmi poruszaliśmy tylko tematy na które były w stanie odpowiedzieć samodzielnie. Co więcej, dołożyliśmy wszelkich starań, by kwestionariusz był atrakcyjny dla dziecka:

– zwracaliśmy się po imieniu

– pytając o marki, gry czy social media używaliśmy grafik / logotypów, które są zdecydowanie lepiej kojarzone przez dzieci niż sama nazwa

– kafeterie odpowiedzi nie były zbyt długie i rozbudowane

-nie używaliśmy trudnych, abstrakcyjnych pojęć.

  • Co stanowi największe wyzwanie dla uczniów w procesie nauki zdalnej, a co największe ułatwienie vs. tradycyjne lekcje?

Pytaliśmy dzieci o problemy podczas lekcji online. Prawie 40% z nich skarżyło się na słaby dźwięk oraz słyszalność nauczyciela. 36% przyznało, że źle było widać to, co nauczyciel pokazuje. Taki sam odsetek zadeklarował, że to nauczyciel miał problem, by się skomunikować z uczniami. Dużym wyzwaniem okazał się brak wiedzy, jak korzystać z wybranej przez szkołę platformy do komunikacji, zarówno w przypadku uczniów, jak i nauczycieli. Co trzeci uczeń e-szkoły nie miał żadnych problemów technicznych z udziałem w lekcjach online. Ciężko tu mówić o jakichkolwiek ułatwieniach. Może z wyjątkiem możliwości indywidualnego kontaktu z nauczycielem poprzez kilka dostępnych kanałów jednocześnie takich jak np. komunikator internetowy, dziennik elektroniczny, e-mail oraz telefon prywatny.

  • Czy e-szkoła wpłynęła na mniejszą konsumpcję internetu przez badaną grupę w pozostałym czasie wolnym?

Konsumpcja internetu badanych przez nas dzieci nie zmienia się znacząco na przestrzeni lat. Ilości czasu wolnego przeznaczonego na aktywności online-owe nie zaburzyła także pandemia i związana z nią e-szkoła. Dzieci w wieku 7-12 lat poświęcają średnio w dni robocze około godziny na oglądanie video w internecie i 70 minut na granie w gry online. W weekendy czas przeznaczony na aktywności online-owe zdecydowanie się wydłuża do 1,5 godziny na oglądanie video oraz prawie 2 godzin na granie w gry. Obserwujemy niedoszacowanie przez rodziców czasu przeznaczonego na granie w gry online ich pociech, szczególnie w weekendy. Video online jest zdecydowanie bardziej monitorowane przez rodziców w uwagi na czyhające na dzieci w sieci niebezpieczeństwa.

  • Czy badanie powtarzane będzie/jest w tym semestrze?

Badanie powtarzamy co roku. Trwają już prace nad kolejną edycją. Aktualnie zbieramy propozycje pytań od naszych Klientów i partnerów businessowych. Konkretny termin realizacji nie jest jeszcze znany.

  • Jakie widzisz zastosowanie tego trendu w marketingu? Do dzieci nie można się reklamować bez konkretnej zgody na ten cel i nie ze wszystkimi produktami. Jakie są Twoje wnioski/ rekomendacje w kontekście marketingowym?

Trendem wyłaniającym się z naszego badania jest spadek zainteresowania dzieci oglądaniem telewizji jako ulubionej formy spędzania wolnego czasu oraz ogromny wzrost grania i oglądania video na jakimkolwiek urządzeniu i jakiejkolwiek stronie. Powinien on znaleźć swoje przełożenie na zmiany w budżetach reklamowych klientów.

Prawo nie zakazuje adresowania reklam do dzieci. Niezgodne z prawem jest bezpośrednie namawianie ich do kupna produktu lub usługi. Reklama skierowana do dzieci powinna prezentować produkt / usługę w formie dopasowanej do poziomu percepcji dziecka, a nie mówić wprost – kup mnie! Należy pamiętać, że granica pomiędzy namawianiem bezpośrednim i pośrednim nie jest ściśle określona. Materiał reklamowy każdorazowo wymaga oceny przekazu, w tym wszystkich jego elementów: tekstowych, graficznych, dźwiękowych, a nawet kontekstu, czy okoliczności towarzyszących konkretnej emisji.

Do reklamy skierowanej do najmłodszych konsumentów należy podchodzić ze szczególną troską. Ważny jest nie tylko odpowiedni dobór kanałów i narzędzi komunikacji. W przypadku reklamy online istotna jest trafna selekcja aplikacji / stron internetowych oraz form i wskaźników reklamowych. Należy przy tym pamiętać, że im młodszy użytkownik, tym relatywnie krócej skupia swoją uwagę. Warto powierzyć emisję w ręce profesjonalistów, którzy dbają o to, by reklama display była dobrze widoczna i klikalna, a video pre-roll emitowany był pojedynczo, po świadomym kliknięciu użytkownika. Nikt tak bardzo nie docenia elementu zaskoczenia jak właśnie dzieci. Świetnie zapamiętują marki, szczególnie te, promowane przez spoty interaktywne, kreacje rich media oraz mocno ingerujące w serwis akcje niestandardowe. Jeśli dodatkowo będą mogły wziąć udział w konkursie z nagrodami, czy odwiedzić w grze pokój / profil, w którym spotkają ulubionego brand hero – pokochają daną markę i na pewno nie przejdą obojętnie obok znanych z reklamy produktów przy kolejnej wizycie w sklepie 😊

Wszystkich zainteresowanych pełną wersją naszego autorskiego badania zapraszam do indywidualnego kontaktu na LinkedIn lub pod adresem e-mail agnieszka.krainska@mediafarm.pl.

Uczestnikom DIMAQ VOICE ONLINE #17, którzy w trakcie mojego wystąpienia zadali pytania dotyczące starszych uczniów, w tym szkół ponadpodstawowych i studentów oraz poruszających zagadnienia wykraczające poza dane z naszego badania i wchodzące na sferę psychologiczną dzieci podaję poniższy link:

https://www.scdn.pl/informacja-pedagogiczna/raporty/475-raporty-2020https://www.scdn.pl/informacja-pedagogiczna/raporty/475-raporty-2020

Znajdziecie w nim najciekawsze raporty opublikowane w 2020 roku. Szczególnie polecam:

https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8

oraz

https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf


Autor: Agnieszka Kraińska

Kolejna edycja DIMAQ Voice Online już 30 marca – dołącz do wydarzenia na Facebooku, aby być na bieżąco >>>