Agata Chmielewska, konsultantka ds. e-commerce i online marketingu gościła w 5. odcinku DIMAQ Voice Online, w którym przedstawiła prezentację: „Automatyzacja w e-commerce – dlaczego warto ją wdrożyć w czasie pandemii?”. Dzisiaj uzupełniamy temat za pomocą artykułu prelegentki, który stanowi wprowadzenie do działań marketing automation w sprzedaży online.
O automatyzacji marketingu, czyli marketing automation w e-commerce mówi się od dawna. Powstaje coraz więcej narzędzi, rozwiązań technologicznych i możliwości. Od czego jednak rozpocząć wdrażanie marketing automation w Twoim e-sklepie?
Czym jest marketing automation?
Marketing automation jak sama nazwa wskazuje to automatyzacja działań marketingowych, które są powtarzalne i nie muszą być wykonywane przez człowieka. Wykorzystywane są do tego zazwyczaj oprogramowania zewnętrzne monitorujące zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalające na dopasowaną do nich komunikację.
Przykładem automatyzacji marketingu są maile reaktywacyjne, mające na celu m.in. aktywację subskrybentów newslettera, którzy od dawna nie reagowali na nasze wiadomości. Określamy jaka aktywność ma być brana pod uwagę, ustalamy czas braku tej aktywności oraz określamy akcję, która ma się zadziać przy spełnieniu tych warunków (braku konkretnej aktywności przez określony czas). Zwykle jest to wysyłka wiadomości e-mail z zachęcającym tematem wiadomości.
Z kolei prostszą automatyzacją jest przykładowo automatyczna archiwizacja zdjęć w chmurze, które opublikowaliśmy na Instagramie.
Jak w całym marketingu, także i tu mamy kilka nazw, których definicje warto poznać już na samym początku. Do najbardziej popularnych należą:
- scenariusz marketing automation – rozpisany schemat następujących po sobie zdarzeń wykorzystujący różne kanały komunikacji.
- reguła automatyzacji – w systemie marketing automation tak nazywamy proces, w którym w wyniku konkretnego zdarzenia (np. wejście na url) i spełnieniu określonych warunków (np. nie był na stronie 30 dni) wywoływana jest jakaś akcja (np. wysyłka wiadomości e-mail).
- cykl automatyzacji – tak zazwyczaj określamy wdrożony do systemu scenariusz marketing automation. Składa się z reguł automatyzacji.
- workflow – synonim cyklu automatyzacji
- ścieżka marketing automation – synonim cyklu automatyzacji
- tagi – słowa lub frazy wykorzystywane do segmentacji bazy kontaktów.
- e-mail dynamiczny – wiadomość zawierająca dopasowane do odbiorcy treści.
- lead – to najczęściej adres e-mail czy numer telefonu, który pozyskaliśmy w celu przekonwertowania ich właściciela w klienta.
- winback – typ cyklu automatyzacji mający na celu odzyskanie utraconego klienta.
- Real Time Tracking – to monitorowanie zachowań użytkowników oraz reagowanie na to zachowanie w czasie rzeczywistym.
- rekomendacje produktowe – to prezentowanie odbiorcom dopasowanych do nich produktów, w czym wykorzystywane jest Machine Learningowi i sztuczna inteligencja (AI).
Czy o jakimś pojęciu zapomniałam? Daj znać na Facebooku!
Jak wdrożyć marketing automation w e-commerce?
Wdrażając marketing automation możemy wyróżnić kilka etapów.
Co chcesz osiągnąć dzięki automatyzacji marketingu?
Przede wszystkim musisz określić co chcesz osiągnąć. Przeanalizuj dotychczasowe działania, a także zajrzyj do narzędzia analitycznego. Pozwoli Ci to ustalić jakie działania możesz zautomatyzować oraz co wymaga poprawy (np. klienci często opuszczają stronę koszyka, rzadko ponawiają zakupy, wartość koszyka w ostatnim czasie zaczęła spadać).
To da Ci informacje niezbędne przy wyborze narzędzia – nie wiedząc co chcesz usprawnić lub poprawić nie będziesz wiedział na jakie funkcjonalności zwracać uwagę. Oczwywiście rozumiem też sytuację, gdy nie wiesz co to całe marketing automation może i nie bardzo wiesz co w związku z tym ty możesz wdrożyć. W takiej sytuacji zachęcam Cię do podpytania znajomych z branży, poczytania artykułów na ten temat lub skonsultowania się ze specjalistą zajmującym się działaniami marketing automation.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu do marketing automation?
Na rynku jest wiele narzędzi umożliwiających automatyzację marketingu. Bardzo często zawierają one również moduł do email marketingu oraz CRM. Różnią się one przede wszystkim funkcjonalnościami oraz ceną. Oczywiście nie tylko przeważą nad decyzją to czy inne narzędzie wybrać.
Weź pod uwagę również to:
– jak wygląda kontakt z helpdeskiem,
– czy firma zapewnia onboarding pokazujący jak korzystać z narzędzia,
– jak wygląda panel systemu i czy jest on intuicyjny,
– czy są dostępne edytory drag&drop pozwalające m.in. na tworzenie zautomatyzowanych wiadomości,
– czy aby na pewno potrzebujesz wszystkich nowoczesnych funkcjonalności i czy będziesz z nich korzystać.
Gdy już wybierzesz narzędzie to przychodzi czas na jego integrację z Twoim systemem. Przy popularnych platformach e-commerce zazwyczaj istnieją wtyczki umożliwiające szybkie i proste wdrożenie. Czasem trzeba jednak skorzystać integrację przez API, gdzie potrzeba wiedzy programistycznej.
Od jakich automatyzacji zacząć i jak je wdrożyć?
Po integracji pora na właściwe działania, którymi są automatyzowanie marketingu. Zawsze zachęcam do stopniowego wdrażania automatyzacji. Dzięki temu będziesz mógł poznać system, a przy okazji zobaczysz jakie usprawnienia możesz wprowadzić, a na jakie wybrany system nie pozwala.
Jako pierwszy stwórz scenariusz porzuconego koszyka i z nim rozpocznij swoją przygodę. W zależności od narzędzia ustawienie automatyzacji może mieć różną formę. W większości przypadków przypomina to tworzenie procesu poprzez łączenie elementów blokowych reprezentujących zdarzenia, warunki i akcje.
Jednak stworzenie i wdrożenie scenariuszy marketing automation to jeszcze nie koniec. Teraz przychodzi czas na sprawdzanie czy automatyzacje działają poprawnie (czy np. coś ich nie wstrzymało), jakie przynoszą efekty i czy może warto coś w nich zmienić, aby uzyskać lepsze wyniki.
Podsumowując mamy następujące etapy wdrożenia marketing automation:
- Określenie celu działań.
- Ustalenie potrzeb odnośnie narzędzia.
- Wybór narzędzia.
- Integracja z oprogramowaniem sklepu lub innym CRM.
- Przygotowanie scenariuszy marketing automation i wdrożenie ich w systemie.
- Testowanie poprawności wdrożenia.
- Monitoring, analiza i optymalizacja.
Cały ten proces może wydawać się długi. Jednakże pamiętaj, że robisz to tylko raz, a korzyści są warte tej ceny. Poza tym zobaczysz, że z odpowiednim podejściem może to być świetną zabawą. Potraktuj to jako grę planszową, na mecie której czeka Cię większa konwersja.
Autor: Agata Chmielewska
Zobacz wideo-wystąpienie DV Online #5: “Automatyzacja w e-commerce – dlaczego warto ją wdrożyć w czasie pandemii?”
Dołącz do grupy DIMAQ na Facebooku i obejrzyj całą sesję Q&A z Agatą >>