Marketing online to najdynamiczniej rozwijająca się branża szeroko pojętej komunikacji. Jak pokazuje cykliczne badanie IAB AdEx internet jest obecnie liderem rynku reklamy, a wydatki na reklamę online w 2019 roku wyniosły prawie 5 mld zł.

Mimo kryzysu gospodarczego, wywołanego Covid-19, marketing internetowy jako jeden z nielicznych sektorów, nie powinien odnotować spadków przychodów. Dlatego warto pomyśleć o zdobyciu nowych umiejętności, które ułatwią rozwój kariery w branży digital.

Świadomość, że internet jest skutecznym kanałem komunikacji, sukcesywnie upowszechnia się na polskim rynku od 20 lat – obserwujemy dynamiczne zmiany związane z social media, automatyzacją marketingu czy modelem zakupu powierzchni reklamowych. Digital stał się bardzo szerokim pojęciem, a jego definicja cały czas ewoluuje wraz z pojawianiem i upowszechnianiem się nowych marketingowych narzędzi.

Wiele osób, które myślą o karierze w online, zadaje sobie pytanie, w którą stronę warto rozwijać swoje umiejętności i na jaki zawód się zdecydować: ekspert ds. e-marketingu czy może specjalista w wybranym obszarze, przykładowo SEO czy programmatic?

Początkowy wybór często determinuje ścieżkę kariery, ale bez względu na to jaką specjalizację wybierzemy, warto posiadać przynajmniej podstawową wiedzą w każdym obszarze marketingu. Pozwoli nam to nie tylko swobodniej poruszać się na rynku, ale również podejmować wyważone decyzję, które wymagają wachlarza digitalowych kompetencji. To także swoisty fundament, by iść w kierunku konkretnej specjalizacji.

Rynek komunikacji marketingowej cierpi na niedobór kadr, co potwierdza raport IAB Europe „Kapitał ludzki w środowisku cyfrowym” – aż 3/4 europejskich pracodawców z branży digital wskazuje, że brak odpowiednich kwalifikacji kandydatów jest główną barierą podczas procesu rekrutacji. Konieczne jest zatem stałe kształcenie nowych specjalistów. – mówi Ewa Opach, dyrektor ds. edukacji i certyfikacji, IAB Polska. – Pierwszym krokiem osoby, która chce pracować w tej branży, powinno być przejście szkolenia od podstaw, które przygotuje do wykonywania zawodu e-marketera. Rekomendujemy, aby jakość merytoryczną szkolenia była potwierdzona międzynarodowym standardem kompetencji e-marketingowych, tak jak to jest w przypadku certyfikatu DIMAQ. Z punktu widzenia pracodawców umiejętności mają największe znaczenie, dlatego też programy certyfikacji są prawdziwą alternatywą dla dyplomów uniwersyteckich – dodaje Opach

Szkolenie o podstawowym zakresie wiedzy z e-marketingu jest idealne dla osób, które nie odpowiadają za bezpośrednie prowadzenie kampanii, nie są specjalistami w konkretnej dziedzinie, a w codziennej pracy muszą mieć ogólny zakres wiedzy na temat digitalu. Pozwala to usprawnić komunikację między marketerami i agencjami, a dla firm jest to efektywne narzędzie weryfikacji wiedzy pracowników i ważny element zarówno motywacji, jak i rekrutacji. Na tym etapie kariery istotne jest rozumienie kluczowych pojęć i mechanizmów digital marketingu.

Jeśli jednak chcemy specjalizować się w konkretnym obszarze niezbędne będą dodatkowe, ukierunkowane szkolenia. Mamy do wyboru następujące obszary e-marketingu, w których możemy zdobyć konkretną specjalizację: strategia i planowanie, display advertising i programmatic, search engine marketing, video advertising, social media, content marketing i webwriting, mobile marketing, e-mail marketing, e-commerce, analityka i UX, prawo w internecie.

– Ścieżka ekspercka w digital marketingu wymaga oczywiście miksu umiejętności technicznych, jak i humanistycznych. Każdy powinien zrobić rachunek kompetencji zawodowych i wybrać odpowiednią drogę kariery. Przykładowo, specjalista SEO wykorzystuje na co dzień podstawową znajomość kodowania, a z drugiej strony tworzy wartościowy dla użytkowników content więc musi mieć odpowiednie „wyczucie” językowe. Za to od specjalisty ds. social media wymaga się priorytetowo rozbudowanych zdolności interpersonalnych, co nie będzie aż tak istotne w przypadku osoby zajmującej się zautomatyzowanym systemem zakupu powierzchni reklamowych w internecie. – dodaje Ewa Opach.

Jak wynika z raportu „Kapitał ludzki w sektorze komunikacji marketingowej” wśród głównych wyzwań, które pojawiają się w procesie rekrutacji oraz selekcji potencjalnych pracowników rekruterzy najczęściej (78% odpowiedzi) wymieniali brak odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. Co więcej, zdecydowana większość projektów rekrutacyjnych realizowanych w badanym okresie dotyczyła stanowisk związanych z obszarami dotyczącymi horyzontalnych obszarów, takich jak marketing online i strategia komunikacji. W następnej kolejności były to rekrutacje do obszarów już bardziej specjalistycznych: media społecznościowe oraz programmatic. To właśnie programmatic cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, ale choć obszar ten rośnie najszybciej, wykazuje zarazem największy niedobór wykwalifikowanych pracowników. Prym wiodą również szkolenia dotyczące planowania kampanii, content marketingu, a także cross media.

– Bardzo optymistyczne jest to, że pracownicy w ogromnej większości deklarują chęć udziału w szkoleniach rozwijających kompetencje e-marketingowe. Aż 86% polskich pracowników chce podnosić umiejętności potrzebne do przejścia na technologię cyfrową. Te statystyki cieszą, szczególnie że praca w świecie digital z jednej strony jest uniezależniona od nieprzewidzianych okoliczności zewnętrznych, a z drugiej – umożliwia pracę zdalną, z każdego miejsca na ziemi i o każdej porze – dodaje Ewa Opach.