Anna Zaborowska
Specjalistka SEO content marketingu. Z tworzeniem treści związana od ponad 10 lat: od korekty tekstu przez pisanie aż po prowadzenie projektów contentowych dla klientów korporacyjnych. Absolwentka filologii polskiej KUL ze specjalizacjami: tekstologiczno-redakcyjną oraz glottodydaktyczną. Trenerka webwritingu. Od 4 lat związana zawodowo z agencją Performance Media, gdzie odpowiada za koordynację procesów tworzenia tekstów pisanych zarówno przez człowieka, jak i AI.
Definicja encji
Encje od dawna funkcjonują w dziedzinie baz danych. Obecnie stają się przedmiotem zainteresowania specjalistów SEO i content marketingu, a to za sprawą szerokiego zastosowania narzędzi AI.
Modele językowe posługują się encjami, aby „zrozumieć” treść promptu oraz wygenerować swoją. Co ważne, z encji korzystają także wyszukiwarki internetowe. Oznacza to, że posługiwanie się encjami może usprawnić Twoją komunikację z narzędziem, ale też potencjalnie zwiększać widoczność Twoich treści w Google. Czym jest encja?
Encję można określić jako jednostkę semantyczną. Jest to szereg znaków – pojedyncze słowa albo całe frazy – które odnoszą się do jednego możliwego do identyfikacji obiektu, zjawiska, koncepcji. Mogą to być rzeczy namacalne oraz abstrakcyjne.
Przykłady encji:
- dom, ale też: Miejski Dom Kultury w Mińsku Mazowieckim
- bławatek, ale też: chaber bławatek
- content
- marketing
- ale też: content marketing
- kolczyki złote
- wschód słońca
itd.
Encje wchodzą w relacje
Jak widać na przykładach powyżej, kontekst określa encje. Słowo „dom” w zależności od otoczenia językowego może być encją (samodzielną jednostką znaczeniową) albo zaledwie elementem encji złożonej z większej liczby słów. Narzędzia AI oraz wyszukiwarki to wiedzą.
Na tym jednak nie koniec. GPT czy Google bada zależności pomiędzy encjami, np. częstotliwość ich współwystępowania w rozmaitych kombinacjach oraz ważność danej encji w konkretnym ich ciągu. Wokół każdej encji można stworzyć swoistą mapę kontekstów, encji pokrewnych oraz intencji, z jakimi użytkownicy wpisują je w wyszukiwarki bądź prompty kierowane do AI.
Artykuł został napisany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.