Marta Kasprzak od 8 lat pracuje w branży social media marketingu. Specjalizuje się w short video contencie: TikToku, Instagram Reels oraz w kampaniach z wykorzystaniem różnych grup influencerów. Filip Dąbrowski jest obecny w branży reklamowej od ponad 15 lat. Pracował dla nagradzanych agencji marketingowych, a od 8 lat z sukcesem angażuje się w działania związane z rozwojem biznesu w Streetcom Poland.

Na pewno warto zwrócić uwagę na wcześniejsze współprace influencera, sprawdzić jakość contentu, określić dopasowanie do marki. Warto zwrócić uwagę na liczbę fake follow czy kraj pochodzenia audytorium (fani bywają kupieni).

Socialauditor, Modash, Influtool.

To zależy. Nie ma na to prostej odpowiedzi. Pytanie co to za brand i jaki jest nasz cel. Większy influencer to duży zasięg, micro influencer to często większe zaangażowanie. Przy większej skali działań z micro influencerami możemy ten zasięg również powiększyć. Duży influencer to często większy buzz wokół marki, ale za to micro czy nano influencer wzbudza większe zaufanie / relacja z obserwującymi jest bardziej pogłębiona. Naszym zdaniem warto testować i sprawdzać indywidualnie jak to przekłada się na performance marki w zależności od wielkości influencera. Każda z tych grup realizuje inne cele, dlatego często rekomendujemy naszym Klientom split wszystkich trzech grup (np. 1000 nano, 20 mikro i 2 makro)

To produkty ultra premium – luksusowe samochody, zegarki, biżuteria. Wówczas koszt produktu jest zbyt wysoki vs 1 nano czy mikroinfluencer

Badanie zrealizowane przez Agencję Streetcom Poland w dniach 06 – 10.09.2024 r. techniką CAWI na grupie Polaków w wieku 18-60 lat. N (próba) = 4317

W Streetcomowej społeczności InStars, nanonfluencer to właśnie zwykły konsument, oczywiście bardziej aktywny w social media i życiu towarzyskim i chętny do testowania nowości produktowych. Zazwyczaj posiadający 200-1000 follow.

To zależy od profilu danego influencera, na pewno łatwiej o pozyskanie fanów na platformach które pozwalają na większe zasięgi organiczne (z punktu widzenia influencera). Tu wszystko sprowadza się od skali działań, budżetu mediowego, rodzaju produktu, dywersyfikacji TG. W przypadku nano influencerów (konsumentów) kluczem jest autentyczność i zasięg rekomendacji offline (trial).

Reserach jest tutaj kluczem, unikamy osób, które reklamują produkty w sposób nieetyczny / niedozwolony (oznaczenia) etc.  

W przypadku mikro – charakter profilu, historia i przykłady współprac z innymi markami. Polecamy korzystanie z narzędzi analitycznych jak wspomniany wcześniej Influtool.

W przypadku nano – tu nie wybieramy ręcznie, tylko wykorzystujemy nasza technologię, czyli platformę do zarządzania kampanią i nanoinflu dobieramy za pomocą wnikliwych ankiet badawczych, tak aby dobrać możliwie najlepszego konsumenta dla marki.

To zależy od produktu i tego na ile jest niszowy i jak targetowany. Przy założeniu, że mówimy o mainstreamowym produkcie FMCG to:

Mocna kampania optimum all Poland – ok. 3000 nanoinfluencerów + 50 mikro influencerów

Kampania maximum all Poland to ok. 10 000 nanoinfluencerów + 100 mikro influencerów

Nasze największe kampanie z micro influencerami liczyły ok. 200 osób. Z nano 12 000 osób. Lubimy, jak budżet jest no limit, ale to zdarza się bardzo rzadko ;). Najczęściej realizujemy kampanie na ok. 1000-3000 nano i ok. 20-30 mikroinfluencerów.

Jak najbardziej. Polecamy sprawdzić jak super robi to np. GUCCI.

Jest to opcja, ale wykluczylibyśmy z tej listy produkty ultra luksusowe, takie jak samochody, drogie zegarki czy marki najdroższych projektantów.  

Praca z dobrą agencją 😉 + wspieranie się zew. narzędziami analitycznymi.

Na pewno cała branża FMCG – takich projektów mamy najwięcej.

To bardziej kwestia prawna – na pewno dokładny zakres świadczeń, terminy, prawa do wizerunku, pola jego eksploatacji, kwestie finansowe i podatkowe, ewentualnie zakaz konkurencji i zgoda na dopalanie postów.

Nie zawsze, w przypadku dużych społeczności nie jest to konieczne. Może to określać regulamin współpracy – ten proces jest u nas częściowo zautomatyzowany. Kluczowa jest kwestia ochrony danych osobowych. Im bardziej skomplikowana współpraca tym umowa bardziej wskazana ;). Zwykle umowy podpisuje się przy makro i ewentualnie mikro.

U nas właśnie współpraca z nanoinfluencerami oparta jest w pewnym sensie o model barterowy. To działanie efektu wzajemności J Nie jest to typowa współpraca influencerska umowa – świadczenie – wynagrodzenie. Udział w kampanii jest dobrowolny i nie obciążony przymusem. W przypadku nano są to bardziej mechanizmy marketingu rekomendacji niż klasycznego influencer marketingu.

Nano to duże kampanie na 1000 osób +, dlatego działają w barterze, mikro bardzo różnie. Zapraszamy do briefu! 😉

Trudno odpowiedzieć na to pytanie, to zależy od celów i produktu. Dobry brief z klientem determinuje jaki model wybierzemy. Pytanie co to za brand i jaki jest nasz cel. Większy influencer to duży zasięg, micro influencer to często większe zaangażowanie. Przy większej skali działań z micro influencerami możemy ten zasięg również powiększyć. Duży influencer to często większy buzz wokół marki, ale za to micro czy nano influencer wzbudza większe zaufanie / relacja z obserwującymi jest bardziej pogłębiona. Naszym zdaniem warto testować i sprawdzać indywidualnie jak to przekłada się na performance marki w zależności od wielkości influencera. Każda z tych grup realizuje inne cele, dlatego często rekomendujemy naszym Klientom split wszystkich trzech grup (np. 1000 nano, 20 mikro i 2 makro)

Jak najbardziej. Platforma InStars daje nam dużą przewagę, ponieważ mamy tam zrzeszone wszelkie grupy: nano, mikro, makroinflu a także sporą grupę właśnie content creatorów. Realizujemy projekty z content creators dla naszych klientów.

Obie zmienne powinny być na dobry poziomie 😉 W przypadku pojedynczego micro influencera czasem nie obejdzie się bez budżetu na wsparcie mediowe. Viral to wyczucie chwili, dobry content, w przypadku współprac komercyjnych czasem wymaga boostu reklamowego. Nam ostatnio jako „viral” świetnie sprawdził się materiał z wykorzystaniem technologii CGI.

Jest sporo wiedzy dostępnej w sieci, jednak know how produkcji takich kampanii mają wyłącznie wyspecjalizowane w tym agencje, których jest niewiele.

Jest wiele zmiennych, które na to wpływają jak wartość produktu, poziom rabatu czy działania konkurencji. Często wyzwaniem też jest wyodrębnienie tych działań z całego marketing mixu. Bardzo trudno takie dane często oszacować mówiąc wprost – dla samego klienta jest to niejednokrotnie wyzwanie (pod kątem KPI). Nie mniej takie próby są podejmowane zarówno na rynku polskim jak i na rynkach zagranicznych. Wg. danych jakie posiadamy, ale niestety nie możemy upublicznić, najlepiej pod kątem ROI wypadają nanoinflunecerzy.

Nasza kampania z nanoinfluencerami trwa ok. 3 miesięcy. Warto takie działania rozpatrywać w perspektywie kwartałów.

Np. poprzez umowę o dzieło.

Tak np. nasze ostatnia akcja z nanoinfluencerami to działania dla telekomu czy banku.

Wykorzystujemy autorską technologię, nie mniej z zewnętrznych narzędzi wspieramy się także: Influtool, Modash, Socialauditor, Brand24.

Poważny kryzys nie, na szczęście nano i mikro są znacznie mniej podatni na kryzysy. Niemniej pojawiały się trudne sytuacje – w takim zakresie bardzo ważna jest szybka i otwarta komunikacja z klientem. Warto opracować sobie potencjalne sytuacje zapalne wcześniej.

Oczywiście, ale my skupiamy się głównie na rynku CEE (głównie PL).

Zgodnie z naszą prezentacją i danymi – nano i micro rosną w siłę. To dobre value for money.

Trial, buzz, wsparcie w budowie świadomości marki / produktu, bezpośrednia rekomendacja, claimy konsumenckie. Budują duże zaufanie do marki, docierają do wąskich grup.  

Bardzo często – duże i większe marki. Miesięcznie to nawet kilkanaście kampanii prowadzonych równolegle.

Tak. To zupełnie inne mechanizmy. Nie jest to typowa współpraca influencerska umowa – świadczenie – wynagrodzenie. Udział w kampanii jest dobrowolny i nie obciążony przymusem. W przypadku nano są to bardziej mechanizmy marketingu rekomendacji niż klasycznego influencer marketingu. To temat raczej dla wyspecjalizowanej agencji, która posiada już taką społeczność, platformę, odpowiednią technologię i ma zgody na przetwarzanie danych (w tym danych wrażliwych), wie jak zarządzać kampanią i jej etapami.

Zależy od KPI, ale w przypadku mikro to zasięg i ER. Nano to jakość i liczba contentu, trial, liczba opinii o produkcie, zasięg on line i off line, ogólnie pojęta aktywność.

Część case studies jest dostepna na naszej stronie. Różne agencje i instytucje dostarczają takie dane np. wspomniany w naszej prezentacji Influencer Marketing Hub.

Trwają zapisy na 55. edycję DIMAQ Voice – już 17 grudnia o godzinie 15.00! Udział bezpłatny – wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy.