Dobrze skrojone działania marketing automation mogą przyspieszyć realizację naszych celów marketingowych. Kampanie prowadzone na dużej grupie użytkowników to dla nas źródła bezcennej wiedzy i danych, które możemy wykorzystać w przyszłości do poprawiania naszych wyników.
Warto pamiętać, że wdrożenie samych ścieżek marketing automation może nie przynieść nam szybko spodziewanych efektów. Odpowiednia optymalizacja, ciągłe uczenie się i wyciąganie wniosków z danych to klucz do sukcesu.
Na początek warto wykonać dokładny audyt działań marketing automation, które były prowadzone dotychczas, zmierzyć i zebrać w jednym miejscu.
- najważniejsze dla naszych kampanii wskaźniki – czyli, w zależności od celu
działań, sprawdzamy np. dostarczalność naszych komunikatów, %OR, %CTR
mailingów, liczbę i wartość konwersji z naszych ścieżek czy reklam, ilość
pozyskanych leadów z kampanii, zasięg, jakość wykonania żądanej akcji np.
czas spędzony na obejrzeniu video, tempo pojawiania się nowych leadów, - status naszych zgód marketingowych – upewniamy się, że są poprawnie agregowane i przechowywane, weryfikujemy okoliczności anulowania subskrypcji (miejsce, czas, rodzaj podjętej aktywności),
- stopień realizacji naszych celów MA, czyli to, czy zrealizowaliśmy wcześniej ustalone KPI, i w jakim stopniu,
- optymalność ścieżek i integracji – sprawdzamy, czy wszystkie scenariusze działają tak, jak powinny, nie ma przestoju w działaniu, mają odpowiednio ustawione czasy pomiędzy akcjami, godziny wysyłek, czy działają na odpowiednich segmentach użytkowników oraz, czy nie trzeba czegoś dodać lub usunąć w scenariuszu,
- przegląd komunikacji – jak wyglądają nasze mailingi, pushe czy reklamy? Czy część wizualna, szablony są dalej atrakcyjne czy moglibyśmy coś zmienić? Jak wygląda warstwa treści?
- czy robiliśmy testy a/b – i najważniejsze, co z nich wynikało?
Podsumowując to wszystko, dowiemy się, które kanały przynoszą nam najwięcej korzyści, leadów, subskrybentów, czy po prostu sprzedaży w naszym sklepie, a jakie rodzaje komunikatów performują mniej lub np. generują decyzje o anulowaniu subskrypcji naszej komunikacji. Te informacje posłużą nam jako punkt wyjścia do podjęcia decyzji o koncepcji dalszych działań. Optymalizację działań najlepiej jest rozpocząć audytem, ponieważ umożliwia on pełnowymiarową analizę aktualnej sytuacji i identyfikację punktów, które wymagają uwagi i pracy. Warto przemyśleć też, czy może którychś działań lub kanałów nie pominęliśmy w dotychczasowej strategii.
Artykuł został napisany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.
Milena Getek
Senior ad Operation Specialist w Allegro. Odpowiada za komunikację e-mail dla klientów Biura Reklamy Allegro. Od lat specjalizuje się w strategiach wzrostu, między innymi poprzez dobrze skrojone działania marketing automation.
Jeśli masz pytanie w tym obszarze lub potrzebujesz wsparcia, napisz śmiało na LinkedIn do autorki.