Komunikacja marketingowa podlega ciągłej ewolucji. W ciągu kilku najbliższych lat nadejdą duże zmiany, które wpłyną na sposób, w jaki marketerzy budują relacje ze swoimi klientami. Wpływ na to będą mieć: rosnący poziom zaawansowania sztucznej inteligencji i rozwój hiperpersonalizacji oraz rosnące oczekiwanie konsumentów co do humanizacji marek i budowania języka komunikacji opartego na autentyczności, transparentności i poczuciu prawdziwej troski o konsumentów i ich wellbeing. Identyfikacja tych kluczowych trendów kształtujących przyszłość digital marketingu pozwoli na utrzymanie przewagi.

Spis treści:

  • Język autentyczności
  • Głębokie relacje
  • Realna troska o wellbeing konsumentów
  • Hiperpersonalizacja
  • Podsumowanie

Język autentyczności

Czy słyszałeś o apelu Vivka Murthy’ego o tym, że media społecznościowe powinny mieć etykietę ostrzegawczą, podobną do tych, które widnieją na wyrobach tytoniowych, żeby przestrzegać przed negatywnym wpływem social mediów na zdrowie psychiczne? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i narzędzi opartych na podobnych modelach, social media staną się pod tym względem jeszcze bardziej problematyczne. Mogą potęgować i napędzać rozprzestrzenianie się deepfake’ów i dezinformacji, wspierać oszustwa i przyczyniać się do ogólnego braku zaufania konsumentów. Użytkownicy mogą wątpić, że cokolwiek znajdującego się na tych platformach jest prawdziwe. Szczególnie dotyczyć to będzie marek, których komunikacja marketingowa była niekonsekwentna i nieprzemyślana.

Część konsumentów, pragnąc odfiltrować dezinformacje, może kierować swą uwagę do niewielkiej liczby zaufanych marek czy wpływowych osób lub autorytetów. Warto pamiętać, że wraz z tym wyjątkowym zaufaniem rosną oczekiwania wobec marek odnośnie autentyczności i możliwości uzyskania spersonalizowanych doświadczeń. Nie należy zapominać, że konsumenci nie angażują się w kanały, tylko w marki. Mają pewne oczekiwania wobec swoich ulubionych brandów, a jeśli strategia omnichannelowa jest źle przemyślana, w odbiorcach może narastać frustracja.

Na co zwrócić uwagę w 2025 roku?

W ciągu nadchodzących 12 miesięcy warto skupić się na:

  • konsekwencji w strategii komunikacji marketingowej,
  • autentycznym języku,
  • transparentności,
  • spersonalizowaniu doświadczeń,
  • głębokich relacjach.

Budowanie trwałych relacji i lojalności odbiorców wymaga konsekwentnych działań i autentyczności. Media społecznościowe mogą być przestrzenią do dialogu i bezpośrednich interakcji z marką, co pozwala na tworzenie prawdziwej więzi. Oczekiwania konsumentów ukazują rosnącą potrzebę, by marki koncentrowały się na języku opartym na autentyczności, interaktywności i większym nacisku na wartości. Przejrzystość i odpowiedzialność społeczna zyskują coraz większe miejsce w dyskursie społecznym. Konsumenci są czujni i zdecydowanie odrzucają wszelkie przejawy greenwashingu i innych pokrewnych washingów, oczekując realnych działań prospołecznych i autentycznej motywacji ze strony marek. Nacisk położony jest na szczerość marek w tego typu działaniach, tym bardziej że konsumenci są przeczuleni na wszelkie próby nawet najmniejszych manipulacji w obszarze zrównoważonego rozwoju czy aktywności społecznych. Konsumenci pragną brandów, które są szczere w swoich działaniach, dbają o jakość relacji z konsumentami, podchodzą z troską do wartości społecznych i realizacji założeń zrównoważonego rozwoju oraz samej jakości doświadczeń, jakie oferują swoim odbiorcom.

Co pozwala tworzyć głębokie relacje z konsumentami?

Przede wszystkim mowa o:

  • konsekwencji działań,
  • szczerych motywacjach,
  • unikaniu wszelkich washingów,
  • bezpośrednich interakcjach z marką,
  • Dbanie=u o jakość doświadczeń z marką.

Artykuł został napisany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.


Marysia Witosławska-Piotrowska

W latach 2018-2021 pracowała na łódzkim lotnisku, gdzie stworzyła kampanię produktową Lufthansy i połączenia LCJ-MUC dostrzeżoną przez Marketing Przy Kawie. W 2022 r. pracowała w questus, jej obszarem były projekty badawcze CIMO. Później w Fundacji JiM zajmowała się lead generation, performence, Google Ads. Współpracuje z Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją na Wydziale Zarządzania UŁ i Fundacją Interaktywną jako dyrektor ds. marketingu. W 2024 roku uzyskała certyfikat Dimaq Professional.