Już 11. edycja. Aż 35 uczestników – uczelni i wydziałów. W sumie 103 prace przesłane do 8 różnych kategorii. Ale tylko jeden (1!), ale jakże ambitny cel wszystkich tych wysiłków: zaprezentować uczelnię/wydział/instytut/katedrę jako miejsce wymarzone dla kandydatów na studia na rok akademicki 2022/2023. Przedstawiamy laureatów konkursu Genius Universitatis 2023. IAB Polska i DIMAQ są partnerem wydarzenia.

Przede wszystkim nie było łatwo. Kapituła dyskutowała. Wymieniała uwagi. Nie szczędziła pochwał. W końcu jednak zdecydowała. Za wyniki konkursu Genius Universitatis 2023 odpowiadają: 

  • Katarzyna Dragović – Założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy 
  • Jacek Szlak – Redaktor naczelny serwisu Marketing przy Kawie 
  • Joanna Bednarkiewicz – Deputy Creative Director w Publicis Worldwide 
  • Ewa Opach – Dyrektor ds. edukacji i certyfikacji IAB Polska 
  • Adam Nowakowski – Creative Agency Partner CEE w Meta 
  • Rafał Drzewiecki – Head of Marketing Central Europe w serwisie TikTok 
  • Kamil Bolek – CMO w LTTM 
  • Bartosz Dembiński – Strateg/trener ds. PR i komunikacji 
  • Michał Bucholc – Creative Director w GONG 
  • Michał Sęk – Creative Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT 
  • Bart Biały – Creative Director w PLEJ 

Kapitule przewodniczył prof. Artur Krajewski. Jak brzmi werdykt? Oto krótkie (i z konieczności wybiórcze) podsumowanie. Wszystkie zgłoszone prace można podziwiać i analizować tutaj. 

Słaba prasa 

Z tegorocznych zgłoszeń wynika, że w akademickich działach promocji i marketingu coraz rzadziej stawia się na reklamę prasową. Efekt? Żadna z niewielu (w sumie czterech) nadesłanych do tej kategorii prac nie zyskała aplauzu kapituły i zdecydowano, że żadnej nie zostanie przyznana nagroda.  

Podobnie stosunkowo niewielki był odzew uczelni, jeśli chodzi o kategorię serwis rekrutacyjny – tu jednak prace reprezentowały wyższy poziom, stąd zdecydowano się przyznać jedną, ale za to najwyższą (I miejsce) nagrodę. Zdobył ją Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w uzasadnieniu Kamil Bolek napisał „Świetny UX, design, copy – wciągająca oryginalna strona, na której aż chce się czytać kolejne materiały”.  

Pomysł autorów nagrodzonego serwisu opierał się na żartobliwym nawiązaniu do genetyki i zaprezentowaniu (przez krótkie teksty) Instytutu Psychologii UJ jako jednostki „wyposażonej” w najbardziej użyteczne w kontekście akademickim geny, takie jak np. gen poznania, gen pasji, gen publikacji, gen pomocy czy gen podróży. Autorzy serwisu nawiązali też w kilku artykułach do terminu pokolenia Z (linki do zagranicznych publikacji na ten temat) oraz w zabawny, ale i merytoryczny sposób zaprezentowali sam Instytut pod kątem problemów/pytań, przed jakimi zwykle stają kandydaci na studia (np. kwestia akademika, stypendiów, formalności, ale też odsyłacze do innych jednostek świadczących pomoc studentom, takich jak np. Studencki Ośrodek Wsparcia i Adaptacji, czy do serwisów popularnonaukowych prowadzonych przez Instytut). Tym samym serwis Instytutu Psychologii UJ stał się dla kandydata ciekawą, nietuzinkową, jednocześnie lekką i pod wieloma względami użyteczną pomocą – i to nie tylko w kontekście wyboru studiów. 

Lubiane wideo 

Na drugim końcu skali pod względem liczby zgłoszonych prac znalazła się w tym roku kategoria „video online”, do której przesłano aż 22 bardzo ciekawe i kreatywne projekty zrealizowane pod kątem rekrutacji na rok akademicki 2022/2023. Na podium stanęły Akademia Górniczo-Hutnicza z KrakowaPolitechnika Poznańska i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, ale dyskusja objęła więcej świetnych kandydatur – w ostatecznej rozgrywce brano pod uwagę także prace Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej.  

Zwycięskie wideo pt. Pozwól sobie na błędy… w AGH zrealizowane jest w konwencji filmu science fiction – rzecz dzieje się na statku kosmicznym, który wysyła studencką sondę do zbadania ciekawego z punktu widzenia naukowców krateru na Marsie. Cóż z tego, że cel jest ambitny i wszystko zdaje się dopięte na ostatni – konstruktorsko-naukowy – guzik, gdy nagle sonda – przez błąd jednego z jej twórców – wpada do krateru, zamiast pobrać znad niego próbki. Porażka? Nic podobnego! Ten błąd (jak wiele naukowych pomyłek w historii świata) przynosi nieoczekiwane odkrycie: w kraterze toczy się życie. W ten sposób twórcy filmu nawiązują, jak sami wyjaśniają w opisie, do motta „Wolność, pomysły i błędy!”.  

Przekorny przekaz materiału wideo doceniła Kapituła konkursu – Joanna Bednarkiewicz mówiła o tej pracy: „Kreatywny, dowcipny scenariusz. Ciekawy i prawdziwy koncept mówiący o tym, że nauka to pasmo błędów. Przewrotne, wyróżniające”. 

W innej, ale również ciekawej (skeczowej) konwencji zrealizował swój materiał Wydział Inżynierii Mechanicznej Politechniki Poznańskiej (II miejsce w tej kategorii) – nadesłaną na konkurs pracę można podsumować jednym zdaniem: granicami wykorzystania wiedzy przyswojonej na studiach są wyłącznie granice własnej wyobraźni studenta. Bo kto powiedział, że przycisk do papieru nie może mieć postaci gigantycznego robota i nie może jednocześnie spełniać funkcji mocowania do sznurka na pranie? Bartosz Dembiński podsumował ten materiał: „Znakomity pomysł i świetne wykonanie. Film wydziałowy na takim poziomie? Jestem zaskoczony”. 

Na III miejscu w tej kategorii znalazł się film Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zrealizowany na Boże Narodzenie. Rektor uczelni jako Kevin sam w domu? Dlaczego nie! Twórcy filmu zabawili się konwencją, nawiązali do charakteru uczelni przyrodniczej, oddali klimat świąt. A wszystko to profesjonalnie, żartobliwie i z klasą – oto jak można streścić ten materiał. Bartosz Dembiński zauważył: „UPWr pokazuje, jak robić komunikację nieszablonową, z humorem, trafiająca do szerokiej grupy odbiorców”. Ten film trzeba zobaczyć! 

Blisko kandydata  

Znalezienie recepty na social media, jeśli chodzi o złowienie kandydatów na studia, należy do jednych z trudniejszych wyzwań. A jednak są uczelnie, które radzą sobie z tym wyzwaniem znakomicie, jak choćby Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (I miejsce). UPWr dawno udowodnił już, że miejsce uczelni może być także na TikToku – i jest jedną z tych instytucji akademickich w Polsce, które z dużą łatwością zdobywają rekordowe zasięgi. Przepis na sukces? Połączenie popularyzatorskiego celu (w zgłoszonej pracy jest to promowanie zabezpieczania psów przed kleszczami) z lekką konwencją dało efekt WOW, czyli (uwaga!): 720 tys. kliknięć, 101 tys. polubień, 10 tys. udostępnień i 1200 komentarzy. A wszystko nie tylko dlatego, że „Kleszcze są złowieszcze”, ale też – bo tam, gdzie jest kreatywność, tam musi być sukces :-). 

„Nietuzinkowa kampania, nawiązująca do specjalizacji uczelni/kierunku. Przemyślana, z dobrą strukturą, kanałami” – tak Ewa Opach skwitowała kampanię Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS (II miejsce w kategorii kampania w mediach społecznościowych). Koncept polegał na przywołaniu popularnych cytatów z literatury, filmów/seriali, piosenek i polemikę z nimi przez odpowiednio zadane, inspirujące pytania. Humor, manipulacja znaczeniami, a jednocześnie prezentacja kierunku i typowych dla Katedry wartości – takie były fundamenty tej kampanii. Nie bez znaczenia była tu forma wizualna kampanii – nawiązanie do konwencji notatek studenckich – dzięki której przekazywano dodatkowe znaczenie krótkich tekstów. 

Kapituła doceniła też kampanię Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (III miejsce) – projekt „Still Human” realizowany był na Facebooku, Instagramie i w Google Display Network, a jego celem było wypromowanie, w sposób żartobliwy, a jednocześnie nawiązujący do klasycznych kanonów estetycznych (w grafikach wykorzystano rzeźby antyczne) kierunków studiów realizowanych na WPiA. Joanna Bednarkiewicz tak oceniła ten pomysł: „Trafnie zdiagnozowany problem, kreatywna odpowiedź, zapamiętywalny KV, dobry design. Bardzo dobra kampania!”. 

Nauka w bunkrze – i w podcastach 

W tegorocznym Geniusie AGH okazała się największym zgarniaczem pierwszych nagród – to jedyna uczelnia, która zdobyła dwa I miejsca w różnych kategoriach. Po dwie nagrody zdobyły też Uniwersytet SWPS i Politechnika Wrocławska, ale żadna z tych uczelni nie może się szczycić dwoma najwyższymi miejscami na podium. 

Krakowska AGH zachwyciła Kapitułę nie tylko swoim wideo (omówione wyżej), ale też startując w kategorii content marketing z kanałem Bunkier Nauki, czyli serią popularnonaukowych rozmów na ważne aktualnie tematy (np. zmiany klimatu, sztuczna inteligencja czy telemedycyna).  

W kategorii content marketing dalsze miejsca przypadły Uniwersytetowi SWPS (cykl webinariów i podcastów pt. „ABC Psychoterapii”) oraz Wydziałowi Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej (multimedialne materiały dla szkół pt. „Multimedialny Świat Finansów”). O tej ostatniej pracy Bart Biały powiedział: „Brawo za bardzo ważny temat – nikt nas w szkołach nie uczy finansów i praktycznego zarządzania budżetami domowymi! Potrzebne!”. 

Pszczoły, Ukraina i studenccy ambasadorzy 

Genius Universitatis 2023 przyniósł nową kategorię, czyli Genius AD. Tu zgłaszane miały być działania niestandardowe, niemieszczące się w pozostałych kategoriach. O tym, że ta kategoria była potrzebna, najlepiej świadczy liczba zgłoszonych prac (15), co uczyniło z niej jedną z popularniejszych w tegorocznym konkursie (ustępowała tylko wspomnianej wyżej kategorii wideo online oraz kategorii event – 18 zgłoszeń). 

Zwyciężyła Politechnika Wrocławska przed Uczelnią Łazarskiego i Uniwersytetem Łódzkim. Pomysł wrocławskiej uczelni polegał na stworzeniu Ulopolis, czyli reality show z pszczołami w roli głównej. Wszystko za sprawą sześciu kamer zainstalowanych wewnątrz uli i przed nimi. O tym projekcie Bartosz Dembiński powiedział: „Piękny, potrzebny, niestandardowy, łączy w sobie cechy dobrze stargetowanego marketingu z CSR”. 

Innym, także CSR-owym pomysłem zachwyciła Kapitułę Uczelnia Łazarskiego, która stworzyła akcję „Łazarski dla Ukrainy”, czyli pakiet różnorodnych działań pomocowych uruchomionych po 24 lutego 2022. Trzecie miejsce na podium przypadło Uniwersytetowi Łódzkiemu i projektowi Ambasador #UniLodz, który tak chwaliła Ewa Opach: „Bardzo dobry przykład zaangażowania studentów – marketing szeptany. Dobry dobór mediów (discord!)”. W programie UŁ do kandydatów na studia zwracali się studenci (np. w filmikach na TikToku czy na targach edukacyjnych), którzy posługując się środkami komunikacji popularnymi wśród młodych ludzi i używając języka pokolenia Z, stali się najlepszymi ambasadorami uczelni. 

Ekologia, ruch i planszówki 

Inną, wartą odnotowania tutaj konkursową kategorią, był event. Zwyciężyła Politechnika Świętokrzyska jako organizator konkursu na zbudowanie łazika z recyklingu (w tym przypadku chodziło przede wszystkim o kreatywne wykorzystanie elektrośmieci). Kapituła Geniusa tak podsumowała ten pomysł: „Bardzo pomysłowe wydarzenie, które wykorzystuje mocny punkt wizerunkowy PŚ (łaziki), jednocześnie eksponując wartości proekologiczne”. 

II miejsce w tej kategorii przypadło Politechnice Łódzkiej za Europejskie Igrzyska Olimpijskie 2022 – największe święto sportu akademickiego w Europie (w lipcowych zmaganiach uczestniczyli zawodnicy z 46 krajów, z 425 europejskich uczelni!), po raz pierwszy zorganizowane w Polsce właśnie dzięki inicjatywie PŁ. Natomiast III miejsce na podium zajęła Politechnika Wrocławska i jej PWrChallenge, czyli wydarzenie dla uczniów szkół średnich, w którym zespoły w ramach gry terenowej miały się zmierzyć z kilkunastoma zadaniami przygotowanymi przez studenckie koła naukowe PWr. W ten sposób – przez zaktywizowanie młodych ludzi, zafundowanie im ruchu na świeżym powietrzu i zaproponowanie ciekawych doświadczeń – uczelnia udowodniła, że najlepiej rozumie, jak skutecznie popularyzować wiedzę.  

I ostatnia kategoria, o jakiej warto wspomnieć, czyli gadżet. Tu wyłoniono dwóch laureatów I miejsca, czyli Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (planszowa edukacyjna gra ekonomiczna „Absolwenci”) oraz Uniwersytet Jagielloński (także gra planszowa „Gaudeamus! Zbuduj średniowieczny uniwersytet”). Obie gry zyskały duży poklask wśród członków Kapituły Geniusa – o „Absolwentach” Ewa Opach mówiła: „Doskonały pomysł, symulacja biznesowych kejsów, podkreślanie istoty life long learning, własny gadżet wykorzystywany na zajęciach. Gra powinna być dostępna dla każdego juniora, a zwłaszcza początkujących rekruterów i HRowców zarządzających talentami!”. Z kolei UJ-owski „Gaudeamus” tak ocenił Rafał Drzewiecki: „Bardzo ciekawy i angażujący projekt, spójny z tożsamością najstarszej uczelni w Polsce”. 

II miejsce za serię materiałów promocyjnych (m.in. torba plażowa i kosmetyczka) wykonanych z… żagla przypadło Politechnice Gdańskiej. Ten projekt podsumowano krótko: „Przepiękne, stylowe gadżety z duszą i znakomitą historią w tle – spójną z charakterem i położeniem uczelni”. Na III miejscu w tej kategorii znalazł się Uniwersytet Śląski w Katowicach dzięki grze karcianej „GameUS”, docenionej i za pomysł, i za szatę graficzną. 

Zobacz listę zwycięzców GENIUS UNIVERSITATIS 2023