Anna Dobosz zajmuje stanowisko Global Digital Marketing Manager oraz E-commerce w firmie Vasco Electronics. W swojej prezentacji na 51. edycji DIMAQ Voice, zwróciła naszą uwagę na główne różnice kulturowe, ale także pokazała niezbędne kanały, w których trzeba się pojawić, aby osiągnąć sukces w danym kraju.
Anna Dobosz – zawodowo zajmuje się szeroko pojetym marketingiem internetowym. Jej „konikiem” jest z pewnością Google AdWords i Google Analytics, jak również wszelkie platformy PPC.
11 lat kariery Ani wiąże się głównie z planowaniem i tworzeniem kampanii digitalowych. W ostatnich latach pracowała nad poszerzaniem kompetencji w zakresie marketingu internetowego. Pracuje na co dzień w wielokulturowym i wielonarodowościowym zespole.
Zna specyfikę digital marketingu w ponad 17 krajach Europy, USA i Arabii – z łatwością dostrzega różnice pomiędzy krajami i wiem które kanały sprzedażowe sprawdzają się, a które nie w danym kraju i dlaczego. Kieruje zespołem Performance w Vasco Electronics. Jest odpowiedzialna za tworzenie analiz miesiąca nie tylko kampanii PPC ale całego działu Marketingu zatem kampanii online jak i offline. Tworzyę analizy per kraj i z łatwością wyciąga wnioski. Współpraca z Country Managerami jest dla niej przyjemnością oraz nauką indywidualnego podejścia do każdego rynku.
Prezentacja Ani i jej opowieść o zagranicznych rynkach i wyzwaniach w prowadzeniu kampanii globalnych „oczarowała” słuchaczy. Opowieść poparta wielkim doświadczeniem o tym jak marketingowcy radzą sobie z różnicami kulturowymi i specyficznymi kanałami w różnych krajach, wyczerpywała temat. Pytań było kilka, a poniżej znajdziecie odpowiedzi przygotowane przez prelegentkę.
Pytanie: Jaka była największa porażka związana z kampanią niedopasowaną do lokalnego rynku (za mało uwzględnionych lokalnych aspektów, zbyt dużo „globalnych uogólnień”)? Porażka Twoja 😉 lub o której słyszałaś?
- Porażki: Z pewnością pokazanie w Czechach w poście socialowym Araba – To spowodowało fale hejtu.
- Św. Mikołaj jako motyw przewodni kampanii Christamas nie sprawdził się w Hiszpanii i we Włoszech co wynika z lokalnego niedopasowania contentu.
- Japonia – wejście na rynek bez wsparcia lokalnego marketingowca tylko z Japońską agencją, gdzie niestety problem były różnice kulturowe i dziura w komunikacji. Więcej o tym przypadku przeczytasz w moim artykule https://nowymarketing.pl/kulturowa-mapa-sukcesu-w-digital-marketingu/.
Pytanie: Jak dotrzeć do lekarzy np. w Hiszpanii? Konferencje?
Jeśli chodzi o Lekarzy w Hiszpanii-ciężko jednoznacznie odpowiedzieć – Pytanie jakie mogłaby ja zadać – z jaka ofertą chcesz do nich trafić? 🙂 Sposobów jest wiele, ale ja skupiłabym się na branżowych czasopismach do lekarzy (wkładka z ulotka lub obszerny artykuł) oraz wszelkie konferencje i targi dla lekarzy (ale tak jak mówię w zależności od produktu).
- https://www.medica-tradefair.com
- https://www.fimeshow.com/es/home.html
- https://www.revespcardiol.org
Pytanie: Czy masz informacje jaki % udziału w rynku ma cała grupa Seznam na czeskim rynku?
Udział Google waha się od 75% – 82%.
Pytanie: Czy masz informacje jaki % udziału w rynku ma cała grupa Seznam na czeskim rynku?
Generalnie grupa Seznam nie ma dużego udziału, ale jest znaczącym miejscem dla Czechów-dlaczego? Ponieważ do Google najczęściej Czesi wpisują Sezam.