
Międzynarodowe badanie „Global Payments Report” wykazało, że 50% klientów zrezygnowało z zakupów, gdy preferowane przez nich metod płatności nie były dostępne. Podobne badanie z polskiego rynku przeprowadzone przez Autopay potwierdza te same zachowania konsumentów (metoda CAWI; 48% klientów deklaruje rezygnacje). Skoro tak jasny sygnał przychodzi od połowy klientów w czasach, gdy praca nad konwersją jest na wagę złota, to bez wątpienia należy zadbać o ten obszar, będąc właścicielem e-sklepu lub platformy sprzedażowej.
Klienci w Internecie cenią sobie czas i wygodę. Z jednej strony mają swoje preferencje, z drugiej są otwarci na nowe rozwiązania. I o tym powinni pamiętać projektanci e-kas w sklepach internetowych. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest danie klientowi możliwości wyboru. Czasy jedynie dwóch metod płatności mamy już za sobą. Pokazuje to, chociażby topniejąca skala zakupów „za pobraniem” na korzyść e-walletów czy „one-clicków”. Jakie opcje warto zatem włączyć?
Tu z pomocą przychodzą nam ogólnodostępne badania, które całą pracę wykonały za nas. Z tych publikacji, oprócz dostępnych metod płatności, dowiemy się, jakie jeszcze są preferencje klientów. Raporty wskazują te najbardziej popularne i najchętniej wybierane formy. Dodatkowo, z tych samych badań można wyczytać wiele o naszych klientach. Co dokładnie? Choćby to, że 10% konsumentów w polskim e-commerce kupuje na raty. Oznacza to dla mnie, jako właściciela platformy sprzedażowej, że co dziesiąty potencjalny klient może opuścić dany sklep, jeśli nie będzie dostępnej tej opcji.
Płatność płatności nierówna
Jeśli e-kasy zostały uzupełnione o najbardziej preferowane metody płatności, warto sprawdzić, czy wszystkie procesy zakupowe działają prawidłowo i czy pracują wg dzisiejszych standardów Customer Experience. Ważne, abyśmy byli świadomi, jaką ścieżkę przechodzi klient w ostatnim kroku. To finałowy etap, który decyduje o zakupie.
Artykuł został napisany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o SEO lub innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.

Marcin Łukawski
Dyrektor sprzedaży e-commerce z ponad 10-letnim doświadczeniem w zarządzaniu sprzedażą e-commerce w renomowanych instytucjach bankowych. Specjalizuje się w obszarze płatności online. Moja działania skupiają się również na wdrażaniu nowatorskich rozwiązań, dostosowanych zarówno do potrzeb e-sklepów, jak i oczekiwań klientów. Przez lata pracy zdobyłem głęboką wiedzę na temat dynamicznie rozwijającego się świata e-commerce i jego specyfiki w kontekście instytucji finansowych. Skupiam się na aktywnym poszukiwaniu i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Posiadam m.in. certyfikat DIMAQ, który potwierdza zaawansowaną wiedzę w dziedzinie marketingu internetowego, co dodatkowo wspiera moje umiejętności w tworzeniu efektywnych strategii płatności online.
