Internet to jedno z najważniejszych osiągnięć technologicznych przełomu tysiąclecia. Pomimo swojej 60-letniej historii (pierwsze połączenia między komputerami zostały utworzone w latach 60. XX wieku), internet, jaki znamy, ma swoje źródło na początku lat 90. XX wieku. Polska uzyskała dostęp do internetu w 1991 roku, a pierwsza strona internetowa w naszym kraju powstała w 1993 roku. Przez 30 lat rozwój internetu pędził w niewyobrażalnym tempie. Rodziły się nowe standardy, powstawały nowe technologie tworzenia stron, łącza internetowe docierały do coraz dalszych zakątków kraju, rozwinęła się sieć mobilna, internet stawał się coraz bardziej powszechny. Doszliśmy do momentu, w którym obawa przed brakiem dostępu do internetu stała się chorobą cywilizacyjną*. Codziennie spędzamy długie godziny, przeglądając strony internetowe. Ale czym właściwie jest internet?

Internet – czyli linkowanie

Gdybyśmy mieli sprowadzić definicję internetu do jednego słowa, byłoby nim „połączenie”. Oczywiście taka definicja nie mówi wiele. Połączenie to występuje między komputerami – np. laptopem, na którym czytasz ten artykuł, a serwerem, na którym on się znajduje. Skoro czytasz ten tekst, to musiałeś go odnaleźć – czyli wyświetlić i kliknąć w link. Ten link mógł być umieszczony w social mediach, być może ktoś Ci go wysłał na Messengerze, ale również mogłeś go wyszukać w Google albo wyświetlić w strukturze tej strony internetowej (np. w menu).

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ uważam, że internet to jeden wielki zbiór linków (odnośników). W skali makro możemy mówić o wyszukiwarce jako bazie danych zawierającej miliardy linków do stron internetowych. Następnie na tych stronach trafiasz na kolejne odnośniki – część z nich jest elementem nawigacji wewnętrznej, część prowadzi na inne portale zewnętrzne. Cała treść, którą konsumujesz w internecie, nie mogłaby funkcjonować bez linkowania.

Dlaczego linkowanie jest ważne?

Każdy właściciel strony internetowej powinien być świadomy, jak ogromną rolę odgrywają linki. Odpowiednie linkowanie na stronie internetowej pozwala na wygodne poruszanie się po niej każdemu, kto ją odwiedzi, tym samym odnośniki są elementem UX. Ponadto linki są prześwietlane przez różnego rodzaju crawlery (roboty sieciowe), które monitorują strony i dokonują oceny. Efektem jest możliwość zaindeksowania danej podstrony w wynikach wyszukiwania, ale też poprawa jej pozycji. Strony są skanowane nie tylko przez roboty wyszukiwarki, ale też przez inne narzędzia.

Odpowiednia struktura linków na stronie jest swojego rodzaju drogowskazem, który pozwala dotrzeć na miejsce w możliwie krótkim czasie. Oprócz tego jest też wskazówką, że skoro już jesteś na miejscu (przykładowo ten artykuł), to być może warto również spojrzeć na tekst powiązany tematycznie. Świadome kierowanie użytkownika jest potężnym narzędziem. Niestety bardzo często nie kontrolujemy, czy linki na naszej stronie działają poprawnie.


Artykuł został napisany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ. Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ.

Bartłomiej Matulewicz
Senior Conversion Analyst,
Sunrise System

Przygodę z marketingiem zacząłem 10 lat temu, od 5 lat robię to zawodowo. Aktualnie skupiam się na SEO/CRO/UX, ale nie zamykam się na rozwój w innych obszarach marketingu. Prywatnie współtworzę portal internetowy o historii piłki nożnej www.rfbl.pl.