Z przedstawicielami niektórych kultur Polakom pracuje się sprawniej, a w przypadku innych może to być bardziej wymagające i utrudnione. Warto pamiętać, że wspomniane różnice nie wynikają z niczyjej złej woli, choć często tak właśnie są postrzegane. Aby osiągnąć sukces, warto zmienić nastawienie. Kulturowa różnorodność może wzbogacić działania marketingowe i pomóc w osiągnięciu sukcesu nie tylko w e-biznesie.
Japończycy działają powoli, ale metodycznie.
(…) Niecierpliwiło nas bowiem oczekiwanie na wszelkie odpowiedzi czy raporty, a japońską zwłokę odbieraliśmy jako brak zainteresowania, a nawet lekceważenie. Dopiero po roku zrozumieliśmy lepiej tę kulturę i japoński system Ringi, który opiera się na wydłużonym procesie podejmowania decyzji. W Japonii wszelkie konsultacje są bardzo czasochłonne i wymagają od nas, Europejczyków, cierpliwości.
5 tys. e-sklepów na 1 tys. Czechów.
Czesi preferują czeskie produkty, a te pochodzące z Polski nie zawsze spotykają się z aprobatą. Oczywiście z biegiem czasu sytuacja ta może ulec zmianie i już obserwujemy delikatną poprawę pod tym względem, jednak wciąż trzeba bardzo uważać z kreacjami i eksponowaniem innych kultur na tamtejszym rynku.
Rumunia – wcześniejszy Black Friday.
W Rumunii przodującą platformą e-commerce jest Emag, który wyznacza datę Black Friday na dwa tygodnie przed światowym terminem. Jeśli prowadzisz własny biznes e-commerce, musisz przejść przez skomplikowane ustawienia tej platformy, a kluczem do sukcesu na rynku rumuńskim jest zapewnienie szybkiej dostawy. Właściciele rumuńskich e-sklepów zdają sobie sprawę z dużego obciążenia firm kurierskich w okresie Black Friday oraz z tego, że klienci oczekują dostarczenia zamówień przed narodowym świętem, które przypada 30 listopada i 1 grudnia. Gdyby Black Friday odbywał się w terminie globalnym, spełnienie obietnicy błyskawicznych dostaw nie byłoby możliwe.
Artykuł został napisany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o SEO lub innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.

Anna Dobosz
Global digital marketing manager
w Vasco Electronics
Zawodowo zajmuję się szeroko pojętym marketingiem internetowym. Jeśli mogłabym wybrać swojego konika to z pewnością byłby nim Google AdWords i Google Analytics, jak również wszelkie platformy PPC. 11 lat mojej kariery jest związanych głównie z planowaniem i tworzeniem kampanii digitalowych. W ostatnich latach pracowałam nad poszerzaniem swoich kompetencji w zakresie marketingu internetowego. Pracuję w wielokulturowym i wielonarodowościowym zespole. Poznałam specyfikę digital marketingu w ponad 17 krajach Europy, USA i Arabii – z łatwością dostrzegam różnice pomiędzy krajami i wiem które kanały sprzedażowe sprawdzają się, a które nie w danym kraju i dlaczego. Kieruję zespołem Performance w Vasco Electronics. Jestem odpowiedzialna za tworzenie analiz miesiąca nie tylko kampanii PPC ale całego działu Marketingu zatem kampanii online jak i offline. Tworzę analizy per kraj i z łatwością wyciągam wnioski. Współpraca z Country Managerami jest dla mnie przyjemnością, wielu rzeczy się od nich uczę, a głównie indywidualnego podejścia do każdego rynku. Planuję pracę mojemu zespołowi i aktywnie uczestniczę w pracy pozostałych działów marketingowych.
