28 kwietnia Krzysztof Marzec we współpracy z DIMAQ Voice Online poprowadził prezentację odpowiadającą na pytania co zrobić, kiedy nasz budżet został zredukowany niemal do zera i jak zmobilizować pracowników do ratowania firmy. Oto odpowiedzi, których ekspert udzielił uczestnikom w formie artykułu, po zakończeniu wirtualnego spotkania.

Mówisz o testowaniu i zgadzam się z tym w 100%, ale czy w dobie tak dużej konsumpcji internetu jaką mamy teraz, testy które teraz prowadzimy będą wiarygodne dla następnych naszych działań, kiedy rzeczywistość wróci trochę do normy?

Musimy wziąć pod uwagę fakt, że ten okres zawsze będzie trzeba traktować inaczej, szczególnie przy porównaniach rok do roku. Testy nie będą wiarygodne, a chwilowo najlepsze reklamy czy nietypowe wyniki CTR/CVR mogą zmienić się mocno po wygaszaniu pandemii czy np.: na skutek decyzji rządu. Najważniejsze jest to, że skoro zasady się zmieniły, to często nieskuteczne kampanie i wygaszone przez nas nisze mogą być teraz bardzo dochodowe i odwrotnie – nasze sprawdzone kampanie mogą nie być już optymalne.

Jaki sensowny, miesięczny budżet na wizerunkowe reklamy tekstowe w Google zaproponowałbyś dla firmy, której model sprzedaży produktów jest 100% offline?

Bardzo bym uważał z wydatkami na działania wizerunkowe, jeśli nie mogę prowadzić sprzedaży w tym momencie. Skupiłbym się na remarketingu, który byłby dobrym sposobem na poinformowanie użytkowników o tym, że już działamy. Natomiast jeśli biznes działa, a tylko wymaga odwiedzin na miejscu to przebudował bym narrację pod to, że jest to bezpieczne (biznes podjął odpowiednie środki) i nastawiał się na kampanię generującą odwiedziny – zmierzył bym ją jak kampanie nastawioną na konkretny efekt.

Zajmuję się planowaniem i zakupem mediów, ale nie miałam bezpośredniego doświadczenia w SEM i SEO. Powiedz mi jak wygląda perspektywa czasowa dotycząca optymalizacji SEO. Ile trzeba czekać na pierwsze efekty np. z pozycji marki, która nigdy się nie pozycjonowała? A z drugiej strony, jak może wyglądać sytuacja, gdy marka obetnie budżety na SEO, ale wróci do tych działań po pandemii? Jakie mogą być potencjalne efekty takiego działania

Tradycyjna odpowiedź SEO: to zależy. Jak strona była fatalnie przygotowana pod Google to czasem wzrosty widać w ciągu kilku dni od wdrożenia audytu. Zdobywanie trudnych słów kluczowych to miesiące pracy nad optymalizacją, treścią i linkami. Przerwanie prac to brak nowych linków, a skoro ich nie ma, to jasny sygnał dla Google, że popularność strony nie rośnie. Pytanie co robi wtedy konkurencja, bo być może właśnie ten okres będzie dla nas szansą na ich przeskoczenie.

Z jakimi technologiami służącymi do budowania stron miałeś do czynienia? Jakie są przyjazne wyszukiwarkom?

Najlepiej pracuje nam się ze stronami, gdzie nie ma przerostu formy nad treścią – “czysty” HTML5, szybkie generowanie z prostych baz danych – to marzenie SEO. Dobrze optymalizuje się też e-commerce na Magento, Presta ale jeśli miałbym wskazać jeden uniwersalny system dla stron, to wybór padłby na WordPressa. Uważaj na technologie typu Angular, czy dużo JS na stronie – tu czasem trzeba włożyć mnóstwo pracy, aby dobrze się to indeksowało.

Możesz polecić blogi, książki dotyczące analityki w Google Analytics?

Jasne – dwie pozycje Martyny Zastrożnej będą idealne na start: https://lubimyczytac.pl/autor/96488/martyna-zastrozna
Wszelkie blogi w tematyce SEM:  planeta-seo.pl oraz gorąco polecam blog Wordstream https://www.wordstream.com/blog

Jakie trzy główne wskaźniki rekomendujesz do śledzenia i optymalizacji dla SEO w contentowym, technicznym serwisie o stosunkowo wąskiej grupie docelowej?

Pod kątem strategii tworzyłbym stale listę słów kluczowych, które mnie interesują i dopasowywał do artykułów (budując nowe, uzupełniając stare). Tu pomógłby mi Planer Słów Kluczowych i Senuto (PL) / Semrush (reszta świata). Wcześniej – pełen audyt SEO, bez tego content marketing może dać fatalne efekty.

Kontynuuj artykuł na blogu Deva Group:

Zobacz wideo-wystąpienie DV Online #4: „10 pomysłów na to co można robić z wolnym czasem i spadkami budżetu w SEM.”

Dołącz do grupy DIMAQ na Facebooku i obejrzyj całą sesję Q&A z Krzysztofem >>