Sztuczna inteligencja – czym jest i dokąd zmierza? W jakich obszarach biznesu i codziennego życia znajduje zastosowanie? O tym mówił podczas DIMAQ Voice Łukasz Furdzik.

Przeszło dwadzieścia lat temu doszło do przełomowego w historii szachów wydarzenia. Ważniejszego nawet niż pojedynek Spasskiego z Bobbym Fischerem. W 2007 roku Kasparow przegrał z Deep Blue, komputerem skonstruowanym przez IBM. Po latach okazało się, że maszyna nie tylko mogła błyskawicznie analizować i przewidywać ruchy szachowe. Chodziło o coś więcej. Deep Blue opóźniał swoje ruchy, tak jakby się zastanawiał, jak zareagować na decyzje Kasparowa; niczym człowiek. Choć w rzeczywistości nie potrzebował czasu na „przemyślenie” działania. Ale to właśnie zgubiło wielkiego szachistę. „Sztuczka była wredna, ale bardzo skuteczna. Już w pierwszej partii meczu Kasparow zaczął mieć problemy z koncentracją, snując domysły o możliwościach swojego przeciwnika” – pisze Hannah Fry w swojej głośnej książce „Hello world”. Jak być człowiekiem w czasach maszyn”.

Marzenia o stworzeniu inteligentnej maszyny towarzyszyły ludzkości od dawna, od co najmniej tysiąca lat – przekonywał podczas niedawnego wystąpienia w ramach cyklu DIMAQ Voice, Łukasz Furdzik ze Starcom Polska. Ale do kluczowych wydarzeń doszło w ostatnich dekadach. Dziś sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) ma już szerokie zastosowanie w wielu obszarach naszego życia. Co ciekawe, niekiedy nie mamy świadomości, że z nią obcujemy, innym razem – z radością całymi garściami korzystamy z dobrodziejstw postępu technologicznego.

Więcej w artykule pt. “DIMAQ Voice: Czym jest sztuczna inteligencja? Przyszłość AI”, Krzysztofa Ratnicyna z Golden Submarine – Partnera DIMAQ VOICE.