Pandemia COVID-19 sprawi┼éa, ┼╝e Unia Europejska dynamicznie przy┼Ťpieszy┼éa prace nad strategi─ů dotycz─ůc─ů transformacji cyfrowej, w kt├│rej rozw├│j kapita┼éu ludzkiego czyli mi─Ödzy innymi zwi─Ökszenie kompetencji digitalowych to jeden z priorytet├│w na lata 2021 ÔÇô 2027. Bie┼╝─ůcy rok pokaza┼é zar├│wno pracownikom, jak i pracodawcom, ┼╝e to nie jest ju┼╝ moment, aby zadawa─ç pytanie o zasadno┼Ť─ç zdobywania nowych e-umiej─Ötno┼Ťci, tylko o to, jak szybko mo┼╝na dostosowa─ç swoje kompetencje do obecnych potrzeb rynkowych. Ju┼╝ teraz Polska Agencja Rozwoju Przedsi─Öbiorczo┼Ťci, w odpowiedzi na skutki pandemii, przeznaczy┼éa ponad 6,5 mln z┼éotych na dofinansowanie szkole┼ä dla mikro, ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw. Dzi─Öki ┼Ťrodkom unijnym mo┼╝liwe jest szerokie przeszkolenie kadr w zakresie kompetencji digitalowych. Jest o co zawalczy─ç poniewa┼╝ dofinansowanie mo┼╝e si─Öga─ç a┼╝ 80%.

ÔÇôOd 2014 roku Komisja Europejska monitoruje poziom zaawansowania cyfrowego Unii Europejskiej oraz analizuje post─Öpy pa┼ästw cz┼éonkowskich pod wzgl─Ödem ich konkurencyjno┼Ťci cyfrowej. Polska od lat zajmuje pozycj─Ö w ko┼äc├│wce stawki. W obszarze kapita┼éu ludzkiego nast─ůpi┼éa wprawdzie niewielka poprawa, ale Polska nadal plasuje si─Ö poni┼╝ej ┼Ťredniej unijnej. Z raportu wynika, ┼╝e podstawowe umiej─Ötno┼Ťci cyfrowe posiada mniej ni┼╝ po┼éowa spo┼éecze┼ästwa w wieku od 16 do 74 lat – 44%. ┼Ürednia dla UE wynosi 58%. W Polsce wysoce ucyfryzowanych firm jest zatrwa┼╝aj─ůco ma┼éo – tylko 11%. Niskim stopniem cyfryzacji charakteryzuje si─Ö a┼╝ 60% polskich przedsi─Öbiorstw. Te dane s─ů niezwykle alarmuj─ůce w kontek┼Ťcie obecnej recesji gospodarczej

ÔÇô komentuje W┼éodzimierz Schmidt, prezes zarz─ůdu IAB Polska.

D┼éugofalowy bud┼╝et Unii Europejskiej na lata 2021 ÔÇô 2027 ma wspiera─ç pa┼ästwa cz┼éonkowskie w odbudowie gospodarki po pandemii COVID-19, w tym przede wszystkim inwestycje w transformacj─Ö cyfrow─ů, kt├│ra ma kluczowe znaczenie dla przysz┼éego dobrobytu i odporno┼Ťci Europy. Na szczeblach unijnych jest pe┼éna zgoda co do tego, ┼╝e inwestycje w technologie cyfrowe musz─ů by─ç jednym z filar├│w o┼╝ywienia gospodarczego.

Przed kryzysem wywo┼éanym pandemi─ů wiedzieli┼Ťmy, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç pracownik├│w w Polsce, aby nad─ů┼╝y─ç za rozwojem technologicznym, musi podnie┼Ť─ç poziom swoich kompetencji cyfrowych. Wielu pracodawc├│w odk┼éada┼éo szkolenia z tego obszaru na bli┼╝ej nieokre┼Ťlon─ů przysz┼éo┼Ť─ç. Firmy musz─ů przej─ů─ç inicjatyw─Ö w szkoleniu pracownik├│w poniewa┼╝ konieczne jest dynamiczne przy┼Ťpieszenie procesu szkolenia kadr i musi to nast─ůpi─ç w ci─ůgu najbli┼╝szych kilku miesi─Öcy, poniewa┼╝ tysi─ůce os├│b straci┼éy ju┼╝ prac─Ö. Obecnie pilnie poszukiwane s─ů kompetencje i umiej─Ötno┼Ťci przysz┼éo┼Ťci. Przyk┼éadowo rynek komunikacji marketingowej cierpi na niedob├│r kadr, co potwierdza raport IAB Europe ÔÇ×Kapita┼é ludzki w ┼Ťrodowisku cyfrowymÔÇŁ. A┼╝ 3/4 europejskich pracodawc├│w z bran┼╝y digital wskazuje, ┼╝e brak odpowiednich kwalifikacji kandydat├│w jest g┼é├│wn─ů barier─ů podczas procesu rekrutacji ÔÇô dodaje W┼éodzimierz Schmidt.

Polska Agencja Rozwoju Przedsi─Öbiorczo┼Ťci w odpowiedzi na skutki pandemii uruchomi┼éa nab├│r wniosk├│w na dofinansowanie us┼éug rozwojowych. Poziom dofinansowania dla MM┼ÜP si─Öga 80% koszt├│w, a obj─Öte s─ů nim us┼éugi rozwojowe, kt├│re przyczyni─ů si─Ö do podniesienia kompetencji personelu, a w konsekwencji zniweluj─ů negatywne skutki pandemii.

PARP przeznaczy┼é ponad 6,5 mln z┼éotych na dofinansowanie szkole┼ä dla mikro, ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw dzia┼éaj─ůcych w obszarze komunikacji marketingowej.

Kto mo┼╝e skorzysta─ç z dofinansowania na szkolenia z e-marketingu?

Dofinansowanie skierowane jest do mikro, ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw dzia┼éaj─ůcych w Sektorze Komunikacji Marketingowej:

  • mikro przedsi─Öbiorstwa: liczba personelu < 10, roczny obr├│t/ roczna suma bilansowa ÔëĄ 2 mln euro
  • ma┼ée przedsi─Öbiorstwa: liczba personelu < 50, roczny obr├│t/ roczna suma bilansowa ÔëĄ 10 mln euro
  • ┼Ťrednie przedsi─Öbiorstwa: liczba personelu < 250, roczny obr├│t ÔëĄ 50 mln euro/ roczna suma bilansowa ÔëĄ 43 mln euro

Przedsi─Öbiorstwa w PKD swojej dzia┼éalno┼Ťci musz─ů mie─ç wpisane co najmniej jeden z poni┼╝szych kod├│w:

  • 58.1 ÔÇô Wydawanie ksi─ů┼╝ek i periodyk├│w oraz pozosta┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç wydawnicza, z wy┼é─ůczeniem w zakresie oprogramowania
  • 59 ÔÇô Dzia┼éalno┼Ť─ç zwi─ůzana z produkcja film├│w, nagra┼ä wideo, program├│w telewizyjnych, nagra┼ä d┼║wi─Ökowych i muzycznych
  • 60 ÔÇô Nadawanie program├│w og├│lnodost─Öpnych i abonamentowych
  • 73.1 ÔÇô Reklama, badanie rynku i opinii publicznej

Szczeg├│┼éy dotycz─ůce dofinansowanych szkole┼ä znajduj─ů si─Ö tutaj.