Pamiętasz pewnie wygląd SERP (ang. Search Engine Results Page) z zamierzchłych czasów początków Google’a – spokojny, uporządkowany internet, w którym na każde zadane pytanie otrzymywaliśmy listę dziesięciu niebieskich linków. Era ta dobiegła końca, a jej symbolicznym epitafium stał się moment, gdy nowa sztuczna inteligencja Google, zapytana o sposób na ulepszenie pizzy, z pełnym przekonaniem zarekomendowała dodanie do sosu nietoksycznego kleju (sic!).

Kolejne lata obfitowały w liczne zmiany – zarówno w obszarze algorytmów (choćby słynne Panda i Pingwin), jak i wyglądu strony wyników wyszukiwania (pojawienie się wizytówek, Google Shopping, pytań pomocniczych i wielu innych elementów mających na celu poprawę doświadczeń użytkownika), natomiast była to epoka, w której reguły gry, choć złożone, były zrozumiałe.

Absurdalny, szeroko komentowany incydent z pizzą był czymś więcej niż techniczną usterką. To był moment, w którym opinia publiczna uświadomiła sobie, że generatywna AI w wyszukiwarce nie jest kolejną, drobną innowacją, lecz potężną, nieprzewidywalną i głęboko transformującą siłą. AI Overviews (AIO), bo o tej funkcji mowa, wstrząsnęło posadami cyfrowego ekosystemu, rzucając egzystencjalne wyzwanie dotychczasowym modelom biznesowym opartym na ruchu organicznym.
Minął już ponad rok od oficjalnego startu AIO w USA i kilka miesięcy od jego premiery w Polsce. Pierwszy szok ustąpił miejsca gorzkiej refleksji i analizie danych, które malują obraz rewolucji. Jak dokładnie przebiega ta transformacja? Jaki jest jej realny, udokumentowany wpływ na ruch i strategie wydawców? Czy Google, mimo potknięć, wciąż samotnie dyktuje warunki? I co najważniejsze – jakie strategie pozwalają przetrwać i odnaleźć się w tym nowym, zdominowanym przez AI porządku? Zapraszam do lektury. 🙂
Artykuł został napisany przez ekspertkę – posiadacza certyfikatu DIMAQ Professional.
Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o innych gorących tematach z branży marketingowej, to zapraszamy do przeglądania innych artykułów na portalu Nowy Marketing.
O autorze:

Grzegorz Artur Słowiński
Partnership Manager w Top Online
Absolwent Akademii DIMAQ Professional. Ekspert w zakresie marketingu i sprzedaży specjalizujący się w obszarze partnerstw strategicznych. Podcaster, autor licznych artykułów i fanatyk networkingu.
