
W cyklu DIMAQuestion rozmawiamy z osobami, które zdobyły certyfikat DIMAQ. Co zmotywowało ich do przystąpienia do egzaminu, jaki mają przepis na sukces w digital marketingu?
Sylwia Kaczmarek – pracuje jako Menadżerka ds. Marketingu Korporacyjnego w spółce biurowej Skanska w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE). Dołączyła do firmy w 2016 roku jako stażystka w dziale HR, a od 2018 roku jest członkiem zespołu Marketingu Korporacyjnego i Komunikacji i odpowiada za strategiczną komunikację i rozwój marki.
W 2022 roku zakończyła 6-miesięczny okres pracy jako Menadżerka ds. Komunikacji w centrali Skanska w Szwecji, zdobywając doświadczenie w realizacji globalnych strategii komunikacyjnych i projektów związanych z marką. Jako Menadżerka ds. Marketingu Korporacyjnego, tworzy i wdraża plany marketingowe korporacji dla zrównoważonych biurowców Skanska w CEE. Począwszy od wzmacniania tożsamości marki, poprzez zarządzanie kanałami mediów społecznościowych, aż po organizację wydarzeń wewnętrznych i zewnętrznych, promuje portfolio projektów biurowych Skanska oraz wspiera zaangażowanie pracowników i lojalność wobec marki.
Poza swoimi głównymi obowiązkami, Sylwia aktywnie przyczynia się do DEI w jednostce biznesowej, w której pracuje. Pełni funkcję współprzewodniczącej nagradzanej sieci pracowniczej o nazwie „Place of Pride”, skupionej na wsparciu społeczności LGBTQ+ w Skanska. Jest także członkiem Sieci LGBTQ+ Network of Networks – nieformalnej grupy pracowników LGBTQ+ sektora prywatnego w Polsce. Ukończyła Szkołę Główną Handlową w Warszawie na kierunku Zarządzanie.
DIMAQ: Pracujesz już jakiś czas w branży digital marketingu. Skąd decyzja o przystąpieniu do egzaminu potwierdzającego Twoje kompetencje e-marketingowe?
Sylwia Kaczmarek: Pracuję w branży marketingu i komunikacji od ponad 5 lat i z Digital marketingiem pracowałam mniej lub bardziej świadomie właściwie od początku mojej kariery. Jestem w tym zakresie samoukiem, większość moich kompetencji kształtowało się poprzez praktykę i pojedyncze szkolenia z zakresów, które były mi w danym momencie potrzebne w codziennej pracy. Dlatego też postanowiłam zweryfikować mój poziom wiedzy, ustrukturyzować ją i uzupełnić braki. Ważne też było dla mnie formalne udowodnienie moich umiejętności i wiedzy w tej dziedzinie by podnieść swoją wiarygodność jako specjalisty marketingu cyfrowego w oczach pracodawców i klientów.
DIMAQ: Jak z Twojej perspektywy certyfikat jest spostrzegany na rynku pracy? Czy często spotykasz się z DIMAQ w Twoim otoczeniu biznesowym?
SK: Szukając sposobu ustrukturyzowania wiedzy i poświadczenia moich umiejętności polecono mi DIMAQ. Odniosłam wrażenie, że jest to najbardziej kompleksowy certyfikat i w momencie gdy się nim zainteresowałam odkryłam, że znajome osoby z branży albo go już posiadają, albo są zainteresowane tym certyfikatem. Spotykam się z nim zdecydowanie odkąd go posiadam, ponieważ z jednej strony – ja zwracam na to większą uwagę, ale też częściej dostaję pytania dotyczące certyfikatu.
DIMAQ: Czy z Twojej perspektywy udział w Akademii DIMAQ był przydatny do podejścia i zdania egzaminu DIMAQ?
SK: Udział w Akademii DIMAQ był niezwykle przydatny w procesie przygotowań do egzaminu DIMAQ. Pozwolił mi pogłębić dotychczas posiadaną wiedzę, nazwać to co w mojej głowie było nienazwane, dowiedzieć się na co należy zwracać uwagę, jakie są trendy, praktyki rynkowe. Ponadto, możliwość praktycznej pracy nad rzeczywistymi przypadkami biznesowymi była nieoceniona, ponieważ pozwoliła mi na wdrożenie teorii w praktyce i lepsze zrozumienie zagadnień. W związku z tym, że Digital marketing jest tylko częścią zakresu moich codziennych obowiązków i też nie w całym wymiarze tej dziedziny – uczestnictwo w Akademii i szersze zrozumienie tematu było koniecznością by zdać egzamin, z powodu braków w wiedzy w niektórych obszarach.
DIMAQ: Co zarekomendujesz osobom, które właśnie przygotowują się do egzaminu? Na co powinni zwrócić uwagę?
SK: Osobom, które przygotowują się do egzaminu DIMAQ, polecam skoncentrowanie się na przyswajaniu zarówno teorii, jak i praktycznych umiejętności. Ważne jest, aby kojarzyć sytuacje zastosowania ich w praktyce. W wielu przypadkach podczas egzaminu odpowiedzi, które się „czuje” na bazie swoich kompetencji i dotychczasowej pracy – są poprawne. Przygotowanie teoretyczne pozwala więc zdać sobie sprawę ze swoich kompetencji. Do tego ważne jest zrozumienie mechanizmu egzaminu, sposobu budowania pytań – to nie tylko wiedza praktyczna, ale też umiejętność logicznego myślenia. Polecam kilkukrotne wykonanie testów próbnych – do których ma się dostęp uczestnicząc w Akademii DIMAQ.
DIMAQ: W jakim kierunku planujesz rozwijać swoją karierę po zdobyciu certyfikatu?
SK: Zdecydowanie planuję kontynuować naukę i doskonalić moje umiejętności, aby być na bieżąco z nowymi trendami i technologiami w tej dziedzinie. Tak jak już wspomniałam, udział w Akademii pomógł mi ustrukturyzować posiadaną wiedze ale też poznać nowe obszary, które choć dotychczas nie były mi potrzebne w wykonywaniu mojej pracy – są ciekawe i chciałam bym je zgłębić. Świat digitalu nieustannie się rozwija, pojawiają się nowe narzędzia, metody pracy, potrzeby rynkowe. A co za tym idzie – nowe możliwości! Dlatego myślę, że posiadanie tych kompetencji jest niezwykle ważne i cenne – na pewno nie poprzestanę na tym co dotychczas!
Sylwia Kaczmarek
Experienced Corporate Marketing & Communications Leader w Skanska
