W cyklu DIMAQuestion rozmawiamy z osobami, które zdobyły certyfikat DIMAQ.  
Co zmotywowało ich do przystąpienia do egzaminu, jaki mają przepis na sukces w digital marketingu?

Damian Jemioło – dziennikarz portali NowyMarketing.pl i MamStartup.pl. Autor i współprowadzący podcastu Marketing Przegadany. Od niedawna również posiadacz certyfikatu na poziomie Professional.

Oto jak odpowiedział na nasze pytania dotyczące certyfikacji, Akademii DIMAQ i przygotowań do egzaminu.

DIMAQ: Od kilku lat intensywnie działasz w e-marketingu – jak przebiegała ścieżka Twojej kariery i skąd decyzja o przystąpieniu do egzaminu potwierdzającego Twoje kompetencje e-marketingowe właśnie teraz?

Damian Jemioło: Przez lata pracowałem jako dziennikarz, copywriter i social media specialist. Jednak do lutego 2021 r. nie miałem możliwości połączenia tych kompetencji. Zawsze było to kilka osobnych zleceń czy projektów – zwyczajnie nie przecinały się ze sobą.

Od tamtej pory (tj. od 2021 r.) jestem dziennikarzem marketingowym i przekazuję nabytą przeze mnie wiedzę w artykułach czy podcastach. Na początku związany byłem z redakcją Marketing i Biznes, a od sierpnia 2021 r. z NowyMarketing.

Dlaczego akurat teraz? Po pierwsze – poczułem, że przestałem już być juniorem i rozumiem marketing znacznie lepiej niż kilka lat temu, ale potrzebowałem usystematyzowania swojej wiedzy i poszerzenia jej w tych obszarach, w których nie czułem się pewnie.

Po drugie NowyMarketing współpracuje z IAB Polska i jest partnerem  DIMAQ. A po trzecie – moja redakcja wsparła mnie w tym i niejako sama zasugerowała taką możliwość.

D: Jak z Twojej perspektywy certyfikat jest postrzegany na rynku pracy? Czy często spotykasz się z DIMAQ w Twoim otoczeniu biznesowym?

DJ: W mojej redakcji jest on oczywiście mile widziany. Natomiast nie mam jeszcze osobistego doświadczenia z DIMAQ-iem stricte na rynku pracy. Jednak często spotykam ekspertów, którzy mogą się pochwalić posiadaniem go.

To na co zwróciłem uwagę to fakt, że DIMAQ jest powszechnie rozpoznawalny. Nawet jeśli jakiś ekspert lub ekspertka nie mają certyfikatu, to zdecydowanie o nim słyszeli i wiedzą, czym on jest. I oczywiście – znam też historie ludzi, którym posiadanie certyfikatu DIMAQ ułatwiło pozyskanie pozycji Head of Marketing czy CMO w dużych korporacjach, czy domach mediowych. 

D: Czy z Twojej perspektywy udział w Akademii DIMAQ był przydatny do zdania egzaminu DIMAQ? Co dał Ci udział w tym kursie?

DJ: Zdecydowanie pomógł mi usystematyzować wiedzę. Zwłaszcza w obszarach, w których nie czułem się mocny, jak np. programmatic czy SEM. Ponadto dzięki udziałowi w Akademii otrzymałem konkretne materiały przygotowane przez Artura Maciorowskiego – trenera mojej grupy.

Kiedy miałem wątpliwości lub coś mnie zaskoczyło, prościej było mi je od razu zderzyć z Arturem niż szukać samemu w Google’u i potem jeszcze weryfikować, czy to na pewno właściwie odpowiada na moje pytanie.

Aczkolwiek sama Akademia DIMAQ to nie wszystko. Przygotowuje bardzo dobrze, ale wiedzę trzeba utrwalać. Ja przed egzaminem przygotowywałem się miesiąc, starając się poświęcić, choć kilkadziesiąt minut dziennie na naukę. Przejrzałem kilka raportów, przeglądałem słowniki pojęć z programmatic czy SEO, czytałem artykuły i rozwiązywałem próbne testy.

D: Co zarekomendujesz osobom, które właśnie przygotowują się do egzaminu? Na co powinni zwrócić uwagę?

DJ: W zasadzie odpowiedź zawarła się poniekąd w mojej poprzedniej wypowiedzi. Nie ma czarów – wiedzę trzeba przyswajać i utrwalać. Niezależnie od tego, czy przygotowujemy się sami, czy z pomocą Akademii DIMAQ – trzeba regularnie powtarzać. Mnie pomagały raporty IAB, słowniki pojęć, fiszki, artykuły eksperckie, marketingowe e-booki czy próbne testy.

Polecam też przystąpić do egzaminu możliwie szybko. Kilka tygodni wystarczy, żeby porządnie się przygotować, jeśli działamy w branży. Nie ma się też co czarować, że obejdzie się bez jakichkolwiek przygotowań.

Egzaminowani jesteśmy z 12 obszarów digital marketingu. I naprawdę mało jest ekspertów lub ekspertek – a znam ich sporo – którzy dogłębnie zrozumieli i poznali SEM, social media, programmatic, video advertising, e-mail marketing czy content marketing jednocześnie. Każde z nas specjalizuje się w trochę innych kategoriach. 

D: W jakim kierunku planujesz rozwijać swoją karierę po zdobyciu certyfikatu?

DJ: Od dawna chciałem się zająć strategią. Może nie jest ona powiązana wyłącznie z digital marketingiem, ale to bardzo ważny obszar w marketingu jako takim. Nawet jeśli na pozór wydaje się, że DIMAQ niekoniecznie tu pomoże (choć o strategii też się tu uczymy i jesteśmy z niej egzaminowani), to teraz lepiej rozumiem i widzę marketing jako całość. Uważam, że dzięki temu o wiele lepiej poradziłbym sobie w obszarach strategii i chętnie w przyszłości spróbuję w niej sił.


Damian Jemioło – Marketingiem zainteresował się w 2018 r., rozpoczynając pracę w Agencji MOMENTALNA – pierwszej realtime marketingowej organizacji w Polsce. Od tamtej pory zajmował się dziennikarstwem, content marketingiem i social marketingiem współpracując z różnymi agencjami takimi jak Grupa iCEA, Lightbe czy Kuźnia Treści oraz firmą marketingu strategicznego Stratosfera. Dziennikarz portali NowyMarketing.pl i MamStartup.pl. Autor i współprowadzący wraz z Wojciechem Walczakiem podcastu Marketing Przegadany. Prezenter webinarów dot. blokerów reklam, marketingu skierowanego do pokolenia Z oraz marketingu kulturowego.

Dowiedz się więcej o certyfikacie DIMAQ Professional