Od kilku lat na rynku mediów zachodzi transformacja na niespotykaną dotąd skalę. Na skutek dynamicznego rozwoju technologii, przyzwyczajenia konsumentów zmieniają się z roku na rok. Jesteśmy świadkami ekspansji usług VOD, rozpowszechniania się zjawiska multiscreeningu, a odbiorcy oczekują, że różnorodnych treści za pośrednictwem wielu platform. Pandemia przyspieszyła zmianę zachowań konsumentów na całym świecie. Wszyscy zastanawiają się, czy zachowania reklamodawców oraz konsumentów utrwalą się czy zmienią się wraz z odmrożeniem rynku.

Trudny czas pandemii to również okazja na innowacyjne podejście reklamodawców w komunikacji z konsumentem. Szybko dało się zauważyć, jak w ciągu kilku miesięcy zmieniły się zachowania zakupowe, a większość osób zamawia różne rzeczy online. Jest to idealna okazja do tego, żeby dotrzeć z komunikatem do swojej grupy celowej, gdzie liczy się szybkość reakcji i pomysłowość kreacji. Emarketer szacuje, że w USA jeszcze w tym roku przybędzie prawie 7,5 mln nowych e-zakupowiczów i trend ten utrzyma się przez następne lata. Kluczowym elementem staje się wygoda i bezpieczeństwo wynikające z bezkontaktowych zakupów. Wynik ankiety Effie Awards na temat zachowań konsumentów pokazuje, że lockdown przyspieszył trendy, które już wcześniej dało się zaobserwować, czyli wzrost zakupów e-commerce. Wiele osób, które w czasie izolacji zaczęły kupować online, kontynuuje te działania i ta tendencja prawdopodobnie utrzyma się w przyszłości.

Z wielu raportów wiemy, że w czasie pandemii nastąpił wzrost konsumpcji większości mediów. Zaczynając od telewizji linearnej, przez serwisy streamingowe, digital czy po komunikatory i zoomy. Więcej czasu spędzamy w domu i bardziej dbamy o siebie. Dostępność, wygoda i szeroki wybór znacząco wpłynęły na wzrost zakupów online. Mimo pandemii rynek reklamy online nie zatrzymał się w miejscu, tylko cały czas się rozwija i pojawiają się nowe produkty interaktywne dopasowane do widza takie jak HBB TV (hybrid broadcast broadband TV) czyli telewizja interaktywna, która łączy w sobie klasyczny przekaz nadawcy z możliwościami dostępnymi online. W ramach tej usługi widzowie korzystający z naziemnej telewizji otrzymują dodatkowe treści takie jak: rozszerzony program telewizyjny czy interaktywne sondy powiązane z aktualnie emitowanymi programami. Umożliwia to dotarcie z reklamą do użytkownika w sposób dopasowany i spersonalizowany. Jedyne, czego wymaga HBB TV, to nowoczesnego telewizora, dostępu do szerokopasmowego internetu i anteny telewizyjnej. Taka inicjatywa ze strony reklamodawcy może stanowić jeden krok przewagi nad konkurencją na płaszczyźnie, która nie jest dzisiaj mocno wyeksploatowana. Takie działania uatrakcyjniają przekaz kierowany do odbiorców, którzy podczas oglądania treści mają nawyk wyszukiwania dodatkowych informacji poprzez urządzenia mobilne. Takie działania podjęły dwie marki: Almette ze swoją loterią konsumencką wspierająca sprzedaż serków oraz marka odzieżowa Born2Be. Kampania składała się z trzech etapów i na samym początku jednorazowo pytano widzów o kilka rzeczy przeprowadzając krótką ankietę, na którą użytkownicy odpowiadali za pomocą pilota. Na końcu zaś aplikacja badawcza pokazywała formularz, który miał ocenić atrakcyjność emisji kampanii. Dzięki temu zebrane dane pozwoliły określić profil demograficzny odbiorców. Na kreacji zostały również użyte QR kody, które pozwoliły na szybkie przejście z HBB TV na urządzenie mobilne.


Artykuł został napisany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ. Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ.

Beata Niedźwiecka – Specjalista ds. reklamy online w Biurze Reklamy TVN Media.
Od początku swojej drogi zawodowej związana z branżą reklamową. Od 10 lat ściśle działa w obszarze reklamy online mając swój udział w niestandardowych projektach podczas festiwalu reklamy Golden Drum oraz Konkursie Reklamy KTR Grand Prix. Posiadaczka certyfikatu DIMAQ Professional. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywności fizycznej oraz dobrej literatury.