Praca w branży gastronomicznej to w ostatnich latach „jazda bez trzymanki” – pandemia, wojna na Ukrainie, a co za tym idzie – rosnące ceny żywności, brak dostępu do produktów i części zamiennych. Gdyby tego było mało, gastronomia to chyba jedna z najbardziej kryzysogennych branż. Na każdym kroku możemy zostać ocenieni – jakość obsługi, świeżość i smak potraw (gusta i guściki), czystość lokalu.
Łatwo wyobrazić sobie, w jaki sposób ktoś może zareagować na ewentualny włos w jedzeniu czy kwaśne mleko w kawie. Ze słowami uznania może nie spotkać się również najwyższej jakości kawa przelewowa z Chemexu o kwiatowych aromatach i wyczuwalnej kwasowości wiśni, gdy zna się tylko zalewaną wrzątkiem „parzuchę”. 🙂 Jeśli prowadzicie kawiarnię lub generalnie jesteście związani z branżą gastronomiczną, to poniższe porady powinny znaleźć się na Waszej marketingowej checkliście.
Ta ma tylko 3,9*, idziemy do tej, co ma 4,6*, czyli zadbaj o oceny i recenzje
Niby często słyszymy, żeby nie wierzyć w opinie z Internetu, ale gdy jedziemy poza miasto i chcemy coś zjeść, to najczęściej kierujemy się właśnie nimi. Wyświetlone w Google recenzje i oceny to jedne z najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów. Do tego możemy korzystać bezpłatnie z narzędzi, które pozwalają na ich zbieranie.
Nie czekaj na aktywność – poproś o nią
Udostępniaj relacje i repostuj zdjęcia, aby wykorzystać tzw. społeczny dowód słuszności – niezwykle silny i skuteczny efekt psychologiczny. Co? Twój lokal nie ma jeszcze opinii? Ludzie nie dodają zdjęć na Insta? Czasem najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne – poproś, by to zrobili. Autentyczne treści dodawane przez prawdziwych gości, czyli tzw. user generated content to kolejna ważna aktywność użytkowników w sieci, która pomoże napędzić Twój biznes. Co możesz zrobić, aby pojawiało się ich więcej? Zachęcaj do oznaczania, udostępniaj treści u siebie, wchodź w interakcje – pisz do ludzi, którzy dodali coś na swój kanał, stwórz hashtag swojej marki, przyklej naklejkę na szybę w lokalu lub zwyczajnie wspominaj o tym podczas obsługi klienta.
Artykuł został napisany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ. Pełny materiał jest dostępny jest łamach NowyMarketing.pl, patrona medialnego DIMAQ.
Patryk Ciechanowski – Twórca wszystkiego, co spoko – Spoko Marketingu, Spoko Cafe, SpokoKawa.pl :), posiadacz certyfikatu DIMAQ Professional. Od wielu lat zajmuje się marketingiem internetowym oraz przedsiębiorczością. Jest także kierownikiem Zakładu Nowych Mediów w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku, w ramach którego działa kierunek Nowe media i e-biznes. Za kluczowe w marketingu uważa jak najlepsze zrozumienie konsumenta, dlatego wiele swoich działań opiera na wiedzy z zakresu psychologii.