Podczas #51 edycji DIMAQ Voice prelegentkami były m.in. Elżbieta Szymkiewicz-Buza oraz Weronika Roszkowska z firmy Aleph Group, Inc. Mówczynie opowiadały o tym jak duży wpływ na Ciebie i na Twoje zachowania ma muzyka. Zestawiły radio ze Spotify i opowiedziały, gdzie teraz obecni są słuchacze i jaki jest profil, oraz zdefiniowały, gdzie w tym wszystkim są marki.

Poniżej znajdziecie odpowiedzi na pytania jakie zadawaliście na czacie.

1.Czy dobieracie muzykę do grup docelowych?

Przy planowaniu kampanii na pewne grupy wiekowe możemy rekomendować również style i gatunki muzyczne.
Istnieje możliwość sprawdzenia jakie są ulubione gatunki muzyczne w poszczególnych pokoleniach. 

2. Hej, czy przerywanie słuchania muzyki reklamą (nie daj Boże bez muzyki), psuje cały pozytywny nastrój? 

Utwory na Spotify nie są przerywane reklamą. Reklama Audio pojawia się pomiędzy utworami. Nigdy nie ma bloków reklamowych. 

Nie mamy badań na temat tego czy użytkownicy mają gorszy nastrój po kontakcie z reklamą. Niemniej są badania, które pokazują, że reklama obok muzyki jest na pewno dobrze odbierana.

Badania mówią, że uwaga użytkowników spada podczas słuchania reklam na Spotify tyko o 7%.

3. Jaki procent użytkowników posiada pakiet Premium, gdzie nie ma reklam?

Jest to 46%.

4. Jaki Spotify ma udział w rynku w porównaniu do innych platform steamingowych? Pod względem darmowych użytkowników.

Każda z platform ma swoją politykę odnośnie do płatności i dostępności usługi Free. Spotify ma model hybrydowy, opcję Free albo Premium. Zestawienie z badania Kantar pokazuję wszystkich użytkowników.

5. Czy na Spotify można zdefiniować, aby nasza reklama nie pojawiała się przy utworach gdzie występują słowa uznane za wulgarne  (ew. czy są zdefiniowane listy w różnych językach?, ew. czy samemu takie listy można stworzyć?). Zakładam, iż jest możliwość wykluczenia pojawiania się danej reklamy przy piosenkach konkretnych wykonawców/utworów…? Jak to wygląda w praktyce?  😊

Nie ma takiej możliwości, aby wykluczyć obecność przy konkretnych wydawcach czy utworach. Można wykluczyć emisję np. na wybrane gatunki muzyczne.

Zawsze można wykluczyć emisję reklam przy contencie kids.

6. Jaki jest model zakupu reklam w Spotify?

Audio i display są kupowane w CPM.

Video można kupić w modelu CPCV.

Dniówka jest dostępna w modelu FF.

7. A jak trafić do publiczności z kontami premium, którzy mają wyłączone reklamy i muzyki słuchają w tle, scrollując social media. Czy są jakieś dodatkowe punkty styku oprócz momentu włączenia aplikacji i wybrania playlisty?

Do użytkowników Premium można dotrzeć poprzez założenie Branded Profile marki. Każda marka może zawierać playlisty. 

Okładki playlist mogą być grafiką z logiem. Dzięki temu można dotrzeć do użytkowników Premium.

Dodatkowo promowanie takiego rozwiązania w innych mediach pozwoli na dotarcie do użytkowników z kontami Premium.

8. Jaka grupa wiekowa słuchaczy najszybciej przyrasta w Spotify na rynku polskim?

Liczba użytkowników stale rośnie. Platforma Spotify działa już w Polsce 10 lat i użytkownicy, którzy wówczas zaczęli używać Spotify nadal z nami są. Stale również dochodzą nowi użytkownicy w każdym wieku (od 13 r.).

 9. Czy warto łączyć emisję reklam z innymi aktywnościami (np. generowanie dedykowanych playlist, etc.?)

Zdecydowanie tak. Dzięki temu będziemy mogli dotrzeć do użytkowników Premium oraz Free.

10. Ilu użytkowników ma Spoty w Polsce?

Ponad 9 mln.

11. Czy Spotify tworzy grupy docelowe wyłącznie na bazie informacji w aplikacji (gust muzyczny/podcastowy/lokalizacja) czy korzysta z jakichś dodatkowych informacji o userze spoza swojej aplikacji/konta?

Dane na temat zachowań użytkownika są pobierane jedynie z aplikacji. Są to informacje o tym czego użytkownicy słuchają (playlisty/ gatunki/podcasty), jak słuchają (o której godzinie. jak długo/ na jakim urządzeniu).

12. Na czym powinna opierać się kampania skierowana do osób starszych na Spotify?

To zależy jakiego rodzaju produkt chcemy reklamować. Zawsze ważne jest abyśmy dopasowali komunikację do odbiorcy. W przypadku Spotify można np. sprawdzić jakie gatunki muzyczne i playlisty słuchają oraz podcasty.

13. Koordynowałam dla klienta kampanię testowaą w Spotify. Czy lepiej byłoby wspierać tę kampanię spotami w radio czy na YouTube?

Jest zbyt wile zmiennych aby odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Na pewno punktem wyjściowym będzie produkt, długość kampanii, KPI’e i grupa docelowa.

14. Jak wyglądają stawki Spotify direct vs zakup programatyczny?

W sprawie wycen zapraszamy do kontaktu: spotify@httpool.pl  

15.Jakie są najlepiej performujące długości audio w gen z?

Zdecydowanie najlepiej skorzystać z całego czasu jaki jest przeznaczony na emisję audio (30 sekund). Każde audio jest klikalne przez cały czas emisji. W związku z tym, że CPM jest taki sam bez względu na długość, rekomendujemy nie skracać spotów Audio.

16. Jakie są możliwości targetowania na spotify? oprócz segmentów wiekowych?

Są to pory dnia, urządzenia (może być samochód, konsole do gier), płeć, segmenty behawioralne w oparciu to co jest słuchane przez użytkowników, np. health&fitness czy family status.

17. Jakiej części użytkowników spotify wyświetlają się reklamy? (nie maja konta premium)?

54% użytkowników w Polsce to użytkownicy Free – do nich emitowane są reklamy.

18. Pytanie do case study Pepsi, reklama nie miała żadnego CTA a mimo to wynegerowala rekordowy CTR?

Wszystkie Video na Spotify są 100% klikalne na całej powierzchni materiału reklamowego. Ponadto kreacja byłą doskonale dopasowana do grupy docelowej.

19. czy jest wyraźne zróżnicowanie demograficzne użytkowników free vs premium?

Nie ma dużego zróżnicowania między Free a Premium, są podobne.

20. Jak szybko i elastycznie można zrealizować kampanię na Spotify? Czy są minimalne budżety, okresy emisji?

Standardowa reklama reklamowa może być uruchomiona w ciągu 2 dni od dostarczonych materiałów. W sprawie wyceny prośba o kontakt spotify@httpool.pl

21. Jak wyglądają stawki Spotify direct vs zakup programatyczny?

W sprawie wyceny prosimy o kontakt spotify@httpool.pl

22. Na czym polega to rozwiązanie “Spotify code”?

Są to kody, które użytkownik skanuję abyś Ty mógł pokazać swoje playlisty.

Możesz je zastosować w zasadzie wszędzie, np.:

  • w reklamie telewizyjnej,
  • w prasie,
  • na opakowaniach produktów,
  • na paragonach,
  • w gazetkach sklepowych,
  • na ulotkach,
  • w Twojej strefie na festiwalu
  • w reklamie outdoorowej,
  • inne.

Skanowanie kodów jest tak proste jak zrobienie zdjęcia. Użytkownik wchodzi do aplikacji Spotify i tam poprzez kliknięcie w wyszukiwarce w aparat, skanuje kod.

Każda playlista w Twoim profilu może mieć osobny kod. 

Dzięki zastosowaniu kodów osiągniesz:

  • większy zasięg również wśród użytkowników premium,
  • zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników,
  • niestandardowe i pozytywne wrażenia związane z marką,
  • zgrabne połączenie Twoich aktywności marketingowych w offline z online.

23. Czy kampanie na Spotify można kupować w programmaticu?

Tak, jak najbardziej.

24. Jaki % użytkowników korzysta ze Spotify desktop vs. mobile

Według danych ze Spotify, 70% użytkowników korzysta z mobile.

25. Ile kosztuje średnio CPC na spotify?

Nie ma takiego modelu rozliczeń na Spotify. Rozliczamy się w modelach CPM, CPCV i FF.