Streszczenie  pracy nagrodzonej  w konkursie DIMAQ Uni.

Rozwój nowych technologii i wzrost dostępności Internetu ułatwia przedsiębiorstwom pozyskiwanie klientów
na wiele różnych sposobów.
Przedsiębiorstwa oferujące swoje produkty i usługi w sieci muszą na bieżąco analizować potrzeby i oczekiwania swoich konsumentów, podążając za nowościami i trendami panującymi na rynku.

Przez wzrost konkurencji w świecie wirtualnym oraz zmianę zachowań konsumenckich, coraz trudniejsze staje się utrzymanie grupy stałych i lojalnych klientów.

Świadomy konsument z każdym kolejnym zakupem zwiększa swoje wymagania oraz oczekiwania co do jakości oferty i obsługi. Zmienność zachowań klientów przysparza trudności w sporządzeniu odpowiedniej klasyfikacji zróżnicowanych potrzeb, a także możliwości ich zaspokajania.

Cel = konwersja

Światowe firmy coraz częściej do swoich działań marketingowo-sprzedażowych wykorzystują narzędzie nazywane automatyzacją marketingu (ang. Marketing Automation). Pierwsze systemy powstały około 2000 roku w Stanach Zjednoczonych. Głównie służyły one do tworzenia baz wiedzy o konsumentach na potrzeby monitorowania efektów pracy działów sprzedaży i marketingu. Z początku miały wspierać rozwój systemów do e-mail marketingu. W Polsce systemy te pojawiły się dopiero około 2011 roku.

Obecnie nowoczesne systemy automatyzacji marketingu to precyzyjne narzędzia, które usprawniają i wspierają większość działań marketingowo-sprzedażowych. Segment ten rozwija się w niebywale szybkim tempie i jest odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnego marketingu. Ulepsza proces pozyskiwania nowych kontaktów, a także zwiększa efektywność podejmowanych działań poprzez wysyłanie dopasowanych komunikatów związanych z zainteresowaniami, potrzebami i moż­liwościami klientów. Ogromne korporacje inwestujące w ten system doceniają jego zalety i funkcjonalność.

Coraz więcej małych i średnich firm B2B oraz B2C decyduje się na sprzedaż internetową, ponieważ im również automatyzacja marketingu może niezwykle pomóc. Dla wielu firm oraz właścicieli sklepów internetowych najważniejsza jest konwersja, która jest źródłem ich zarobków. Najprościej ujmując konwersja to określone i wyczekiwane działanie, które podejmuje potencjalny klient odpowiadając na skierowaną do niego komunikację w sieci[1]. W zależności od biznesu jaki prowadzi dana marka, konwersja może oznaczać inne działanie ze strony odbiorców. Systemy automatyzacji marketingu pozytywnie oddziałują na wyniki konwersji. Pozyskują dane z różnych źródeł, a zastosowanie spersonalizowanej komunikacji umożliwia budowanie profili wszystkich pozyskanych kontaktów. System monitoruje wszystkie interakcje między przedsiębiorstwem, a potencjalnym klientem. Ponadto systemy te zarządzają marketingiem i sprzedażą przez utrzymanie stałego kontaktu z internetowym odbiorcą. Dzięki ich wykorzystaniu, człowiek nie jest już niezbędny do mierzenia osiągniętych efektów. Otrzymanie wartościowych wyników staje się dużo prostsze i mniej czasochłonne. Główny cel automatyzacji marketingu to zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz weryfikacja osiągniętych efektów.

Klucz do lepszego poznania potrzeb konsumentów

Konsumenci bardzo często nieświadomie zmieniają swoje nawyki i zachowania w Internecie. Zapominają o swoich upodobaniach i wielokrotnie pod wpływem innych użytkowników zmieniają swoje preferencje zakupowe. Poszukują informacji korzystając z wielu urządzeń, kanałów komunikacji oraz źródeł. Podczas pierwszych zakupów, większość z nich sugeruje się opiniami innych. Zgromadzone recenzje o konkretnym produkcie są niekiedy ważniejsze niż cena czy gwarancja jakości producenta. Nierzadko to właśnie klienci poszukują informacji oraz wiedzy stając się ekspertami w zdobywaniu okazji. Mogą zaoferować więcej niż pieniądze, a mianowicie tak zwane „cyfrowe ślady” czyli dane pozostawione w Internecie, które umożliwiają przedsiębiorstwom skuteczne skierowanie komunikacji marketingowej. Dlatego niezwykle istotne jest systematyczne monitorowanie zachowań lojalnych jak i również potencjalnych klientów. W związku z tym pojawiło się zapotrzebowanie na technologię potrafiącą połączyć komunikację wielokanałową z właściwym konsumentem i jego potrzebami. Ma ona ułatwić pozyskiwanie informacji o potrzebach klienta poprzez dostarczanie odpowiednich treści, aby wzbudzić jego zainteresowanie. Przy wykorzystaniu marketingu wielokanałowego pojawia się możliwość zwiększenia zaangażowania klientów. Kluczem do sukcesu jest otoczenie klienta jednocześnie w kilku kanałach komunikacji, a podczas przechodzenia między nimi bardzo ważne jest zapewnienie mu ciągłości doświadczeń.

Czytaj cały artykuł na NowyMarketing.pl

 


 

Patrycja Zadrożyńska

Autorką artykułu na podstawie własnej pracy licencjackiej jest Patrycja Zadrożyńska – zwyciężczyni 11. edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową z e-marketingu DIMAQ Uni. Laureatka otrzymała nagrodę w postaci bezpłatnego uczestnictwa w Akademii DIMAQ Basic wraz z podejściem do egzaminu certyfikującego. 11. edycja konkursu zakończyła się w październiku 2022r. Kolejny nabór prac ogłosimy w II kwartale 2023r.

DIMAQ UNI to konkurs na najlepsze prace dyplomowe z marketingu internetowego organizowany od 11 lat przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska i Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Nagrodami w konkursie są podyplomowe studia Marketing Internetowy w Szkole Głównej Handlowej oraz uczestnictwo w szkoleniu Akademia DIMAQ Professional i Basic w formie online wraz z egzaminem certyfikującym DIMAQ.

Więcej o konkursie: https://dimaquni.com